پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی
جمعه 8 اردیبهشت 1391 11:23 AM
بررسي ساختار سازماني مراکز تربيت معلم و دانشگاه هاي دولتي استان اصفهان |
طاهرپور فاطمه*,رجايي پور سعيد,شهبازي زهرا |
* دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه اصفهان |
هدف از اين پژوهش بررسي ساختار سازماني مراکز تربيت معلم و دانشگاه هاي دولتي اصفهان در سال تحصيلي 86-85 بر اساس نظريه استيفن رابينز بود. سوالهاي پژوهش شامل بررسي ميزان پيچيدگي، رسميت و تمرکز در اين سازمان ها مي باشد. روش پژوهش توصيفي از نوع پيمايشي و نمونه آماري شامل 115 نفر از روسا، معاونين و مديران گروه هاي آموزشي دانشگاه هاي دولتي و مراکز تربيت معلم استان اصفهان در سال تحصيلي 86-85 بود که با روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي متناسب با حجم، به نسبت 21 به 94 از بين اين مراکز و دانشگاه ها انتخاب شدند. ابزار جمع آوري اطلاعات پرسشنامه هاي پيچيدگي، رسميت و تمرکز رابينز بود. به منظور تجزيه و تحليل اطلاعات از آزمون هاي آماري t با دو گروه مستقل، ضريب همبستگي پيرسون، آزمون همگني واريانس ها و تحليل واريانس يک راهه و t² هتلينگ استفاده شد. نتايج حاکي از اين بود که بين ابعاد ساختاري دانشگاه هاي دولتي و مراکز تربيت معلم تفاوت معناداري وجود دارد. در دانشگاه ها ميزان پيچيدگي 81/22 و بيشتر از ميزان پيچيدگي در مراکز تربيت معلم (09/17) بود و در مراکز تربيت معلم ميزان رسميت 81/33 و تمرکز 18/31 بود که اين مقادير بيشتر از مقادير مشابه آن در دانشگاه هاي دولتي بود. |
كليد واژه: دانشگاه هاي دولتي، مراکز تربيت معلم، ساختار سازماني، تمرکز، رسميت، پيچيدگي |
نسخه قابل چاپ |