بانک مقالات مدیریت بازرگانی
جمعه 8 اردیبهشت 1391 11:13 AM
1 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) بهار 1390; 10(5 (پياپي 38)):9-25. |
بررسي ميزان تاثير هوشمندي رقابتي در ايجاد مزيت رقابتي |
رضايي دولت آبادي حسين*,زينلي زهرا,شكرچي زاده زهرا |
* دانشکده علوم اداري و اقتصاد، دانشگاه اصفهان |
هوشمندي رقابتي، ابزاري تجاري است که به فرايند مديريت راهبردي در سازمانها کمک کرده و عملکرد کسب و کار را از طريق افزايش دانش، ارتباطات داخلي و کيفيت برنامه هاي راهبردي افزايش مي دهد. هوشمندي رقابتي سمت و سوي رقابت را نشان داده و به شرکتها اين امکان را مي دهد که ازطريق تجزيه و تحليل حرکات رقبا بتوانند قبل از آنکه تحت تاثير محيط پيرامون قرار بگيرند، نسبت به پيش بيني و توسعه بازار خود اقدام کنند که اين امر در بلندمدت منجر به کسب مزيت رقابتي پايدار مي شود. در اين مقاله با ارائه يک الگوي پيشنهادي، به بررسي ميزان تاتير هوشمندي رقابتي و اجزاي آن بر مزيت رقابتي در شرکتهاي موجود در شهرک علمي تحقيقاتي شهر اصفهان پرداخته شده است. اطلاعات مورد نياز با استفاده از پرسشنامه جمع آوري و از طريق نرم افزار ليزرل مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. نتايج حاکي از آن است که استفاده از يک برنامه هوشمندي رقابتي سبب دستيابي به مزيت رقابتي نسبت به رقبا مي شود و تضمين کننده بقاي سازمان است. به عبارت ديگر برنامه ريزي و تمرکز، جمع آوري، تجزيه و تحليل و انتشار و ارزيابي اطلاعات سبب تقويت قدرت رقابتي شرکت به منظور کسب موقعيت برتر در بازار مي شود. |
كليد واژه: هوشمندي رقابتي، مزيت رقابتي، نوآوري، کيفيت، کارايي، پاسخگويي به مشتري |
نسخه قابل چاپ |