پاسخ به:بانک مقالات راهنمایی و مشاوره
پنج شنبه 21 اردیبهشت 1391 2:19 PM
4 : مطالعات آموزش و يادگيري (علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز) پاييز و زمستان 1388; 1(2 (پياپي 2-57)):76-100. |
ارزيابي محتواي درسي کتاب ها، راهنماي تدريس و اهداف آموزشي درس علوم دوره راهنمايي تحصيلي، از لحاظ ميزان توجه به مولفه هاي فراشناخت و آگاهي هاي فراشناختي دانش آموزان |
صفري يحيي,مرزوقي رحمت اله |
توانمند کردن فراگيران به مهارت هاي فرا شناختي، از جمله مواردي است که مورد حمايت پژوهشگران حوزه تعليم و تربيت قرار دارد. براي رسيدن به اين توانمندي، گنجاندن آگاهي هاي فراشناختي در محتواي برنامه درسي، ضروري به نظر مي رسد. هدف اين پژوهش، ارزيابي برنامه درسي علوم دوره راهنمايي از منظر ميزان تاکيد بر آگاهي هاي فراشناختي است. پژوهش، به روش توصيفي - تحليلي انجام شد. جامعه آماري شامل: 1- دانش آموزان دوره راهنمايي شهر شيراز بودند که تعداد 551 نفر به روش تصادفي خوشه اي، انتخاب شدند. 2- اسناد مورد بررسي شامل: کتاب هاي درسي و راهنماي تدريس و اهداف آموزشي پايه هاي اول، دوم و سوم درس علوم دوره راهنمايي بودند. ابزار جمع آوري اطلاعات شامل: پرسشنامه بررسي آگاهي هاي فراشناختي و فهرست تحليل محتوا بود. يافته ها نشان داد که ميانگين آگاهي هاي فراشناختي دانش آموزان 3.78 با انحراف معيار 0.65 بود. ميانگين نمرات دانش آموزان در دانش فراشناختي (3.82)، بيشتر از کنترل فراشناختي (3.74) بود. با توجه به دامنه ميانگين که بين 1 تا 5 بود، اين يافته ها در حد متوسط بالا قرار مي گيرد. ميانگين ضريب درگيري دانش آموزان با متن در ارتباط با مولفه هاي فراشناختي به دست آمده در تحليل محتواي اسناد مورد بررسي، براي اهداف آموزشي معادل 0.26، براي راهنماي تدريس 0.19 و براي کتاب درسي 0.21 بر آورد شد که پايين تر از حد انتظار برآورد مي شود. به عبارت ديگر، اهداف آموزشي به ميزان 13 درصد، راهنماي تدريس 9.5 درصد و محتواي کتاب علوم 10.5 درصد، برآگاهي هاي فرا شناختي تاکيد داشتند. |
كليد واژه: برنامه درسي، آموزش فراشناختي، آگاهي هاي فراشناختي، تحليل محتوا، پايه تحصيلي، دوره راهنمايي تحصيلي |
نسخه قابل چاپ |