پاسخ به:بانک مقالات راهنمایی و مشاوره
پنج شنبه 21 اردیبهشت 1391 2:17 PM
2 : مطالعات آموزش و يادگيري (علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز) بهار و تابستان 1389; 2(1 (پياپي 2-58)):33-47. |
هوش هيجاني و سبک هاي مقابله با استرس |
بشارت محمدعلي,نادعلي حسين,عزيزي كورش |
هدف اصلي اين پژوهش بررسي رابطه هوش هيجاني و سبک هاي مقابله با استرس شامل سبک مقابله مساله محور، سبک مقابله هيجان محور مثبت و سبک مقابله هيجان محور منفي بود. چهارصد و سيزده دانشجوي دانشگاه تهران (140 پسر و 273 دختر) در اين پژوهش شرکت کردند. از آزمودنيها خواسته شد مقياس هوش هيجاني و مقياس سبک هاي مقابله تهران را تكميل کنند. براي تحليل داده هاي پژوهش از شاخص ها و روش هاي آماري شامل فراواني، درصد، ميانگين، انحراف معيار، آزمون تحليل واريانس چند متغيره، ضرايب همبستگي و تحليل رگرسيون استفاده شد. نتايج پژوهش نشان داد كه هوش هيجاني با سبک هاي مقابله مساله محور و هيجان محور مثبت همبستگي مثبت و با سبك مقابله هيجان محور منفي همبستگي منفي دارد. هوش هيجاني از راه مولفه هاي تنظيم و مديريت هيجان ها، بهره وري يا تسهيل هيجاني و ارزيابي و ادراک هيجاني، استفاده از سبک هاي مقابله مساله محور و هيجان محور مثبت را افزايش و استفاده از سبك مقابله هيجان محور منفي را کاهش مي دهد. |
كليد واژه: هوش هيجاني، استرس، مقابله |
نسخه قابل چاپ |