پاسخ به:بانک مقالات راهنمایی و مشاوره
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391 8:57 AM
7 : رويكردهاي نوين آموزشي بهار و تابستان 1389; 5(1 (پياپي 11)):147-168. |
بررسي انديشه هاي تربيتي دريدا و نقد آن |
ابراهيمي احترام*,بهشتي سعيد,كشاورز سوسن |
اين تحقيق به بررسي ديدگاه تربيتي دريدا و نقد آن پرداخته و کوشيده است دلالت هاي تربيتي دريدا در زمينه ويژگي هاي تعليم و تربيت، برنامه درسي و روش هاي تدريس را استنباط کند. همچنين سعي داشته است اين دلالت ها را به بوته نقد و بررسي بگذارد. بررسي ها نشان مي دهد که انديشه هاي دريدا، رهنمودهايي را براي تعليم و تربيت در پي داشته است، از جمله اينکه هيچ کس نمي تواند اهداف، برنامه و روش هاي از پيش تعيين شده را بر فراگيران تحميل کند. اين فراگيران هستندکه با توجه به نيازها، علايق و توانايي خود به تعيين هدف مي پردازند و برنامه درسي متناسب با شرايط خود را تدوين مي کنند. هيچ روش برتري وجود ندارد و انتخاب يک روش وابسته به وضعيت خاص هر فرد و موقعيت يادگيري وي دارد. با وجود اين، مي توان استنباط کرد که دريدا به تعليم و تربيتي انتقادي، عادلانه، چند فرهنگ گرا، جامع و منطقه اي بها مي دهد. همچنين، روش ساخت شکني و انتقادي را براي شرايط کنوني مناسب مي بيند. انديشه هاي تربيتي دريدا را مي توان از جهت، زير سوال بردن ارزش هاي اخلاقي، جزئي نگري بيش از حد، نفي تمام مرزبندي هاي موجود و نداشتن ملاک مشخص براي ارزشيابي، زير سوال برد. |
كليد واژه: دريدا، پساساختارگرايي، ساختار شکني، دلالت هاي تربيتي، روش هاي تدريس |
نسخه قابل چاپ |