پاسخ به:بانک مقالات راهنمایی و مشاوره
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391 8:57 AM
3 : رويكردهاي نوين آموزشي بهار و تابستان 1389; 5(1 (پياپي 11)):65-86. |
اثربخشي مداخلات زودهنگام آموزشي - روانشناختي بر بهبود کارکردهاي اجرايي و توجه کودکان با ناتوانيهاي يادگيري عصب - روان شناختي |
عابدي احمد*,ملك پور مختار |
* دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه اصفهان |
پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي مداخلات زودهنگام آموزشي - روان شناختي بر بهبود کارکردهاي اجرايي و توجه کودکان با ناتوانيهاي يادگيري عصب - روان شناختي انجام گرفته است. به منظور انجام اين پژوهش، 40 نفر کودک با ناتواني يادگيري عصب - روان شناختي از ميان جامعه کودکان شش ساله پيش از دبستان شهر اصفهان به شيوه نمونه گيري تصادفي خوشه اي چند مرحله اي، انتخاب و با روش تصادفي به گروههاي آزمايشي و کنترل گمارده شدند (هر گروه 20 نفر). روش پژوهش آزمايشي بود. مداخلات زودهنگام آموزشي روان شناختي بر روي گروه آزمايش انجام گرفت. ابزارهاي مورد استفاده، آزمون عصب - روان شناختي نپسي (NEPSY)، مقياس هوش کودکان پيش از دبستان وکسلر و فهرست وارسي تشخيص کودکان با ناتواني يادگيري عصب - روان شناختي بود. داده هاي بدست آمده با روش آماري تحليل کواريانس چند متغيري (مانکوا) تجزيه و تحليل گرديد. نتايج پژوهش نشان داد که مداخلات زودهنگام آموزشي بر بهبود کارکردهاي اجرايي و توجه کودکان با ناتوانيهاي يادگيري عصب - روان شناختي موثر است (P=0.001). |
كليد واژه: ناتواني يادگيري عصب - روان شناختي، کارکردهاي اجرايي، توجه، مداخله زودهنگام، آزمون نپسي |
نسخه قابل چاپ |