پاسخ به:بانک مقالات راهنمایی و مشاوره
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391 8:57 AM
1 : رويكردهاي نوين آموزشي بهار و تابستان 1389; 5(1 (پياپي 11)):1-30. |
بررسي عوامل همبسته با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان سوم راهنمايي بر اساس نتايج آزمون TIMSS-R و ارائه الگوي تحليل مسير براي بررسي تاثير هر يک از عوامل بر پيشرفت تحصيلي |
سرمدي محمدرضا*,صيف محمدحسن,طالبي سعيد,عابدي صمد |
* دانشگاه پيام نور |
پژوهش حاضر با هدف شناسايي متغيرها و عوامل آموزشي مرتبط با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان سوم راهنمايي در درس علوم (بر اساس داده ها و نتايج مطالعه تيمز - آر)، و ارائه الگوي مناسب جهت تاثير هر يک از عوامل بر پيشرفت تحصيلي صورت گرفت. به همين منظور، کل 5301 نفر دانش آموز سوم راهنمايي شرکت کننده در مطالعه تيمز - آر، به صورت سرشماري به عنوان نمونه انتخاب شده اند و داده هاي مربوط به آنها تجزيه و تحليل شده است. يافته هاي حاصل از پژوهش نشان داد که از مجموع 15 متغير پيش بين آموزشي، 13 متغير داراي ضريب همبستگي معناداري (در سطح (a<0.01 با متغير پيشرفت تحصيلي بودند. همچنين، مدل تحليل مسير بررسي تاثير هر يک از عوامل موردنظر بر پيشرفت تحصيلي استفاده گرديد. بيشترين تبيين واريانس متغير پيشرفت تحصيلي ( (R2=0.49مربوط به تجارب آموزشي و ويژگيهاي معلم بوده است. |
كليد واژه: پيشرفت تحصيلي، دانش آموزان سوم راهنمايي، درس علوم، TIMSS-R، الگوي تحليل مسير |
نسخه قابل چاپ |