پاسخ به:بانک مقالات راهنمایی و مشاوره
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391 6:10 PM
4 : تازه ها و پژوهشهاي مشاوره بهار و تابستان 1383; 3(10-9):83-102. |
تحليل عاملي سوالهاي پرسشنامه افسردگي كودكان و نوجوانان |
رجبي غلام رضا,عطاري يوسف علي |
تحقيق حاضر به منظور بررسي ويژگيهاي روانسنجي (پايايي، روايي و تحليل عوامل) پرسشنامه افسردگي کودکان (کواکس، 1918) در دانش آموزان دختر و پسر سال سوم راهنمايي و اول دبيرستان اهواز مي باشد. 400 دانش آموز دختر و پسر مدارس راهنمايي و دبيرستاني با روش تصادفي چند مرحله اي انتخاب شدند. نتايج تحليل عوامل با استفاده از تحليل مؤلفه هاي اصلي شش عامل را به دست داد. در اين ميان، عامل اوّل بيشترين سهم واريانس سؤالات پرسشنامه را تبيين مي نمايد. به علاوه، ضرايب پايايي باز- آزمايي 0.81، تنصيف 0.83 و آلفاي کرونباخ 0.88 براي کل پرسشنامه به دست آمد.همچنين ضريب همبستگي بين پرسشنامه افسردگي کودکان و فرم کوتاه مقياس افسردگي کودکان 0.36 در کل نمونه، 0.55 براي دختران و 0.22 براي پسران محاسبه شد. به علاوه، از مجموع 400 دانش آموز 101 نفر (25.6 درصد) از آنها افسرده تشخيص داده شدند. (يک انحراف معيار بالاي ميانگين)تحليل واريانس عاملي نشان داد که بين دانش آموزان دختر و پسر و دانش آموزان عرب زبان و فارس زبان از لحاظ ميزان افسردگي تفاوت وجود ندارد. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |