پاسخ به:بانک مقالات راهنمایی و مشاوره
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391 6:07 PM
3 : تازه ها و پژوهشهاي مشاوره زمستان 1383; 3(12):41-52. |
تاثير مشاوره تحصيلي گروهي بر مهارت ها و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان متوسطه اصفهان |
رجايي منوچهر,احمدي سيداحمد,عابدي محمدرضا |
مشکل پيشرفت تحصيلي در دوره متوسطه يکي از دغدغه هاي مهم آموزش و پرورش کشور ما بوده است. تحقيقاتي که در مورد علل عدم پيشرفت تحصيلي دانش آموزان انجام گرفته است، يکي از مهم ترين علت ها را نداشتن مهارت هاي تحصيلي و نبودن خدمات مشاوره تحصيلي در مدارس ما ذکر کرده اند. اين پژوهش به بررسي ميزان تاثير مشاوره تحصيلي گروهي بر مهارت ها و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پسر دوره متوسط شهر اصفهان مي پردازد. براي انجام پژوهش 36 دانش آموز متوسطه به طور تصادفي مرحله اي انتخاب و در گروه آزمايش (18 نفر) و گواه (18 نفر) جايگزين شدند. تعداد شش جلسه مشاوره تحصيلي به شيوه گروهي براي گروه آزمايش برگزار شد. آزمودني ها بوسيله پرسشنامه مهارت هاي تحصيلي و معدل نمرات درسي در پيش آزمون و پس آزمون مورد مورد ارزيابي قرار گرفتند. فرضيه هاي تحقيق چنين بود که: ميانگين نمرات مهارت هاي تحصيلي دانش آموزان گروه آزمايش که از مشاوره تحصيلي گروهي استفاده مي کنند بيش از گروه گواه است و ميانگين نمرات پيشرفت تحصيلي دانش آموزان گروه آزمايش که از مشاوره تحصيلي گروهي استفاده مي کنند بيش از گروه گواه است. براي آزمون فرضيه ها از تحليل کوواريانس و مانوا استفاده شد. نتايج تحقيق نشان داد که مشاوره تحصيلي گروهي باعث افزايش مهارت هاي تحصيل (p=0.003) و پيشرفت تحصيلي (p=0.001) دانش آموزان گروه آزمايش شده است. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |