پاسخ به:بانک مقالات راهنمایی و مشاوره
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391 6:06 PM
3 : تازه ها و پژوهشهاي مشاوره تابستان 1384; 4(14):41-54. |
|
بررسي عوامل موثر بر موفقيت تحصيلي دانش آموزان دوره راهنمايي داراي مشكلات حاد خانوادگي در شهر اصفهان |
|
بهرامي فاطمه,مختاري احمد |
|
|
شرايط مساعد خانوادگي مي تواند در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان موثر باشد. دانش آموزاني وجود دارند كه با داشتن مشكلات حاد خانوادگي موفقيت هاي خوبي در تحصيل به دست مي آورند. اين پژوهش درصد بررسي عوامل موثر در اين موفقيت است.
نمونه تحقيق شامل 194 دانشآموز سال سوم راهنمايي در سال تحصيلي 1383 است كه دچار مشكل يا مشكلات حاد خانوادگي اند و به صورت تصادفي انتخاب شدند. متغير ملاك ميزان موفقيت تحصيلي و متغيرهاي پيش بين عبارت از انگيزش تحصيلي، عزت نفس، تصور از خود، جو مدرسه، تاثير همسالان، سرسختي، تحصيلات والدين، نوع مشكل خانوادگي و تعداد افراد خانواده بوده است.
ابزار گردآوري اطلاعات پرسشنامه بوده است. براي تحليل اطلاعات از روش هاي رگرسيون ساده، رگرسيون چندگانه، آزمون كروسكال واليس و U من ويتني استفاده شده است.
نتايج نشان داد كه بين سرسختي روان شناختي، انگيزش پيشرفت تحصيلي، جايگاه مهار، عزت نفس، همسالان و تعداد افراد خانوار با ميزان موفقيت تحصيلي دانش آموزان رابطه وجود دارد. 1- سرسختي روان شناختي 2- نوع مشكل خانوادگي 3- جو مدرسه 4- تحصيلات والدين و در تحليل رگرسيون به ترتيب عوامل به تبيين ملاك مي پردازند و در مجموع %30 از عوامل موثر بر موفقيت تحصيلي اين دسته از دانش آموزان را پيش بيني مي كنند.
|
|
كليد واژه: |
|
|
نسخه قابل چاپ
|