پاسخ به:بانک مقالات راهنمایی و مشاوره
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391 6:04 PM
4 : تازه ها و پژوهشهاي مشاوره پاییز 1384; 4(15):69-92. |
ارزيابي دروني كيفيت گروه مشاوره و راهنمايي دانشگاه تربيت معلم تهران به منظور پيشنهاد الگويي جهت بهبود كيفيت و حركت در جهت اعتبار بخشي گروههاي مشاوره و راهنمايي كشور |
زين آبادي حسن رضا,كيامنش عليرضا,فرزاد ولي اله |
پژوهش حاضر که در محدوده پژوهش هاي توصيفي از نوع کاربردي واقع مي شود، با هدف بهبود کيفيت گروه مشاوره و راهنمايي و پيشنهاد الگويي براي گروه هاي مشاوره و راهنمايي کشور جهت انجام مرحله اول الگوي اعتبار بخشي (ارزيابي دروني يا خود ارزيابي) صورت گرفته است. بدين منظور پس از تصريح اهداف گروه در سه سطح آموزشي، پرورشي و عرضه خدمات تخصصي و با توسل به تجربيات ملي و بين المللي، الگوي عناصر سازماني و نظرات کميته ارزيابي دروني گروه، تعداد 10 عامل در قالب عوامل درونداد، فرايند و برونداد ، مرکب از 71 ملاک و130 نشانگر به همراه معيارهاي قضاوت (معيارهاي تحقق هدف) براي ارزيابي عوامل دروندادي، فرايندي و بروندادي گروه تدوين شد و با استفاده از عوامل، ملاک ها و نشانگرها تدوين شده، ابزارهاي پژوهش شامل پرسشنامه ها، مصاحبه و چک ليست – با در نظر گرفتن روايي (روايي محتوا) و پاياني (آلفاي کرونباخ) – تهيه شد و پس از انجام نمونه گيري در دسترس (اتفاقي) و سرشماري کامل جهت جمع آوري اطلاعات در اختيار منابع کسب اطلاعات (مدير فعلي و قبلي گروه – هيات علمي – دانشجو: کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکترا – دانش آموخته: کارشناسي و کارشناسي ارشد – سرپرستان بلافصل دانش آموختگان شاغل) قرار گرفت. در نهايت با استفاده از روش هاي آماري مناسب وضعيت موجود عوامل دروندادي، فرايندي و بروندادي هر کدام در سطح «نسبتا مطلوب» ارزيابي شد و گروه به طور کلي در وضعيت کيفي «نسبتا مطلوب» قرار گرفت. براي بهبود وضعيت کيفي موجود پيشنهادها و راهکارهايي ارائه شد. اين ارزيابي و راهکارهاي نهايي ناشي از آن ابزار مناسبي براي برنامه ريزي هاي آتي گروه و بهبود کيفيت همه جانبه آن مي باشد. |
كليد واژه: كيفيت، ارزيابي دروني، اعتبار بخشي، مشاوره و راهنمايي |
نسخه قابل چاپ |