پاسخ به:بانک مقالات راهنمایی و مشاوره
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391 6:04 PM
4 : تازه ها و پژوهشهاي مشاوره زمستان 1384; 4(16):63-72. |
تاثير آموزش گروهي ايمن سازي بر استرس شغلي معلمان ابتدايي شهرستان لردگان |
بني هاشمي سيدجمال,احمدي سيداحمد |
اين پژوهش ميزان استرس شغلي معلمان دوره ابتدايي و تاثير شيوه آموزش گروهي ايمن سازي را بر آن در شهرستان لردگان بررسي كرده است. همچنين به مقايسه ميزان استرس سازي شغلي معلمان مرد و زن پرداخته است. متغير مستقل در اين پژوهش روش ايمن سازي در مقابل استرس به شيوه ميكن بام بوده و طي 6 جلسه 90 دقيقه اي در گروه آزمايش اجرا شده است. در پايان جلسه ششم از دو گروه آزمايش و گواه پس آزمون و دو هفته بعد از اتمام جلسات، آزمون پي گيري به عمل آمده است. ابزار سنجش پرسشنامه استرس شغلي و پرسشنامه منابع استرس آموزشگاهي بود. روش نمونه گيري به صورت تصادفي چند مرحله اي انجام گرفت. ابتدا 20 مدرسه از مدارس ابتدايي شهرستان لردگان به صورت تصادفي انتخاب شدند. پرسشنامه استرس شغلي و آموزشگاهي بين معلمان اين دبستان ها اجرا شد. از بين آنان معلماني كه نمرات بالاتر از صدك 40 داشتند، 20 معلم مرد و 20 معلم زن به صورت تصادفي منظم انتخاب و به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و كنترل جايگزين شدند. نتايج تحقيق نشان داد كه آموزش گروهي ايمن سازي بر استرس شغلي معلمان گروه آزمايش تاثير معنادار داشته و استرس شغلي آنان را كاهش داده است. تاثير ايمن سازي در معلمان مرد و زن تفاوت نداشته است. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |