پاسخ به:بانک مقالات راهنمایی و مشاوره
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391 6:01 PM
5 : تازه ها و پژوهشهاي مشاوره تابستان 1385; 5(18):97-106. |
بررسي رابطه هوش هيجاني، پيشرفت تحصيلي دانش آموزان |
دهشيري غلام رضا* |
پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه هوش هيجاني و پيشرفت تحصيلي انجام شده است. نمونه پژوهش شامل 153 دانش آموز پايه سوم مقطع متوسطه (73 پسر، 80 دختر) بود كه از طريق روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه بهرهيجاني بار - اون (EQ-i) بود. نتايج تحليل نشان داد كه همبستگي معناداري بين هوش هيجاني و پيشرفت تحصيلي وجود دارد (r=0.37). همچنين تحليل رگرسيون گام به گام نشان داد از بين مولفه هاي هوش هيجاني انعطاف پذيري، استقلال و همدلي نقش معناداري در پيش بيني تحصيلي دارند. اين مولفه ها 19 درصد از واريانس پيشرفت تحصيلي را تبيين مي كند. |
كليد واژه: هوش هيجاني، پيشرفت تحصيلي |
نسخه قابل چاپ |