پاسخ به:بانک مقالات راهنمایی و مشاوره
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391 6:00 PM
4 : تازه ها و پژوهشهاي مشاوره پاييز 1385; 5(19):49-72. |
اثر بخشي آموزش معنويت به شيوه گروهي بر كاهش افسردگي در دانشجويان |
بهرامي دشتكي هاجر,علي زاده حميد,غباري بناب باقر,كرمي ابوالفضل |
پژوهش حاضر به منظور تعيين تاثير آموزش معنويت به شيوه گروهي بر كاهش افسردگي دانشجويان انجام شده است. اين پژوهش از جمله پژوهشهاي نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون - پس آزمون با گروه كنترل است و نمونه گيري آن به روش تصادفي خوشه اي انجام گرفته است. به اين منظور، تعداد 20 نفر انتخاب و به طور تصادفي در دو گروه آزمايش و كنترل قرار گرفتند. اعضاي گروه آزمايش در 10 جلسه مشاوره گروهي 1.5 ساعته شركت كردند و يك هفته بعد از آخرين جلسه، پس آزمون براي هر دو گروه اجرا شد. در اين پژوهش از دو پرسشنامه افسردگي بك (فرم كوتاه) و پرسشنامه تجربه معنوي غباري و همكاران (1384) به عنوان ابزار سنجش استفاده شد. پرسشنامه افسردگي بك براي سنجش ميزان افسردگي آزمودني ها و سنجش تاثير آموزش ارايه شده، و پرسشنامه تجربه معنوي غباري و همكاران (1384) براي سنجش ميزان معنويت آزمودني ها مورد استفاده قرار گرفت. نتايج نشان داد كه تفاوت ميان گروه آزمايش و كنترل معنادار بوده است، يعني مداخلات معنوي شامل دعا، بخشودگي، مراقبه متعالي، معنايابي، موجب كاهش افسردگي در دانشجويان دختر شده است. |
كليد واژه: معنويت، آموزش معنويت، افسردگي، تعالي معنوي |
نسخه قابل چاپ |