0

بانک مقالات راهنمایی و مشاوره

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات راهنمایی و مشاوره
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:00 PM

 4 : تازه ها و پژوهشهاي مشاوره پاييز 1385; 5(19):49-72.
 
اثر بخشي آموزش معنويت به شيوه گروهي بر كاهش افسردگي در دانشجويان
 
بهرامي دشتكي هاجر,علي زاده حميد,غباري بناب باقر,كرمي ابوالفضل
 
 
 

پژوهش حاضر به منظور تعيين تاثير آموزش معنويت به شيوه گروهي بر كاهش افسردگي دانشجويان انجام شده است. اين پژوهش از جمله پژوهشهاي نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون - پس آزمون با گروه كنترل است و نمونه گيري آن به روش تصادفي خوشه اي انجام گرفته است. به اين منظور، تعداد 20 نفر انتخاب و به طور تصادفي در دو گروه آزمايش و كنترل قرار گرفتند. اعضاي گروه آزمايش در 10 جلسه مشاوره گروهي 1.5 ساعته شركت كردند و يك هفته بعد از آخرين جلسه، پس آزمون براي هر دو گروه اجرا شد. در اين پژوهش از دو پرسشنامه افسردگي بك (فرم كوتاه) و پرسشنامه تجربه معنوي غباري و همكاران (1384) به عنوان ابزار سنجش استفاده شد. پرسشنامه افسردگي بك براي سنجش ميزان افسردگي آزمودني ها و سنجش تاثير آموزش ارايه شده، و پرسشنامه تجربه معنوي غباري و همكاران (1384) براي سنجش ميزان معنويت آزمودني ها مورد استفاده قرار گرفت. نتايج نشان داد كه تفاوت ميان گروه آزمايش و كنترل معنادار بوده است، يعني مداخلات معنوي شامل دعا، بخشودگي، مراقبه متعالي، معنايابي، موجب كاهش افسردگي در دانشجويان دختر شده است.

 
كليد واژه: معنويت، آموزش معنويت، افسردگي، تعالي معنوي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
unknown
دسترسی سریع به انجمن ها