0

اضطراب در فضايي مرده

 
samsam
samsam
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1387 
تعداد پست ها : 50672
محل سکونت : یزد

اضطراب در فضايي مرده
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  9:46 AM

 

توسعه‌دهنده: Visceral Games

ناشر: Electronic Arts

ژانر: تيراندازي سوم شخص

پلتفرم: Microsoft Windows و PlayStation3 و Xbox360

 

از بهترين عواملي كه باعث هيجان‌انگيزتر شدن يك بازي مي‌شود، افزودن چاشني ترس و اضطراب به آن است، نمونه‌‌هاي موفق زيادي براي اين نوع بازي‌‌ها مانند Resident Evil وجود دارد. ولي ماجراي Dead Space 2 متفاوت است. نخستين موضوعي كه بازي‌‌هاي ترسناك از آن رنج مي‌برند، كليشه زامبي‌‌‌هاست كه اين موضوع در «فضاي مرده2» بخوبي برطرف شده است و نكروموف‌‌ها (Necromorph) جايگزين زامبي‌‌ها شده‌اند. با آن‌كه نسخه اول بازي Dead Space با استقبال بسيار خوبي مواجه شد، ولي سازندگان اين بازي به فكر تغيير ويژگي‌‌هاي بازي افتادند. دومين نسخه فضاي مرده، اكثر ويژگي‌‌هاي خوب نسخه قبل خود را دارد اما مقداري چاشني ترس نيز به آن اضافه شده است. با اين حال نقاط ضعفي نيز مانند خط داستاني ثابت و نه چندان پيچيده آن در چنين بازي‌اي كه حرف‌‌هاي زيادي براي گفتن دارد يك فقدان بزرگ محسوب مي‌شود.

خط داستاني فضاي مرده 2 كاملا بر مبناي داستان نسخه اول پياده شده، اگر بعد از 3 سال داستان بازي فراموشتان شده است نگران نباشيد چون ابتداي بازي يك فيلم كوتاه 5 دقيقه‌اي تمام جريانات اتفاق افتاده را به شما توضيح مي‌دهد. حال 3 سال از اتفاقات سفينه Ishimura گذشته است. «آيزاك» به دليل درد و رنج‌‌هاي فراواني كه به او وارد شده، مخصوصا اين‌كه خود را مقصر مرگ نامزدش نيكول مي‌داند در بيمارستاني در ايستگاه فضايي Sprawl بستري است. از اينجا به بعد دردسرها دوباره شروع مي‌شود و نكرومورف‌‌ها بار ديگر به شهر حمله مي‌كنند و تمامي ‌انسان‌‌ها در معرض نابودي قرار مي‌گيرند. آيزاك با تمام درگيري‌‌ها و ناراحتي‌‌هايي كه خود دارد، بايد با نكرومورف‌‌ها مبارزه و از بيمارستان فرار كند. مهندس آيزاك كه در ابتداي نسخه قبل حتي طرز تيراندازي با اسلحه‌‌ها را به درستي نمي‌دانست ديگر شبيه همه چيز شده است جز يك مهندس!

فضاي بازي در همان ابتدا ما را مجذوب مي‌كند، در حقيقت يكي از بهترين مقدمه‌‌هاي بازي را در فضاي مرده2 مشاهده مي‌كنيم. گيم پلي شخص آيزاك نسبت به نسخه قبلي آن تغيير زيادي نكرده است، بجز اين موضوع كه (اگر يادتان باشد) آيزاك در نسخه قبل هيچ حرفي نمي‌زد و فقط نظاره‌گر ماجرا بود، ولي در اين نسخه ديالوگ‌‌هايي از آيزاك مي‌شنويد كه قسمتي از داستان را روايت مي‌كند. سازندگان بازي هر چقدر كه به داستان بازي بي‌اعتنايي كرده‌اند، در عوض فضايي بسيار زيباتر و جذاب‌تر خلق كرده‌اند. مثلا صحنه‌‌هاي درگيري با نكرومورف‌‌ها بسيار خشن تر و حركات هر دو طرف طبيعي‌تر شده است. فضاي مرده2 تمام نيازهاي آيزاك را به خودتان واگذار كرده است، ديگر از فرمانداري، نه مهمات زياد و نه دشمنان بي‌خاصيت خبري نيست! ميزان هيجان بازي رابطه مستقيمي ‌با گيم پلي شما و نحوه رويارويي شما با دشمنانتان دارد. در طول بازي بارها اتفاق مي‌افتد كه فكر مي‌كنيد چند شليك در پاي نكروموف او را نابود كرده است، ولي وقتي از پشت سر دوباره به شما حمله مي‌كند، مي‌فهميد كه به همين راحتي‌‌ها نمي‌شود از دست آنها خلاص شويد. بايد براي هر حمله استراتژي خاص خود را به كار ببريد و با استفاده بيهوده از مهمات اوضاعتان بدتر خواهد شد. در اين بازي مانند نسخه قبل مي‌توانيد مهمات را با تكه تكه كردن اجساد نكرومورف‌‌ها به دست بياوريد. البته پازل‌‌هاي نه‌چندان جالبي مانند تكان دادن چند جعبه يا فشار دادن چند كليد يك كامپيوتر نيز براي به دست آوردن مهمات به شما كمك مي‌كنند كه اي‌كاش وجود نداشتند، چرا كه ظاهري غيرحرفه‌اي به بازي القا كرده‌اند.

2 تغيير جدي در اين بازي ديده مي‌شود، اول اين‌كه ديگر با همان نكرومورف‌‌هاي سابق زياد روبه‌رو نمي‌شويد، ولي به جاي آنها نكرومورف‌‌هاي جديدي به بازي اضافه شده‌اند. puker‌‌ها يكي از انواع دشمنان است كه با پرتاب كردن ماده‌اي اسيدي مانند موجب كندي شديد حركتتان خواهند شد، اين آهستگي شما را در درجات سختي بالا بشدت به دردسر خواهد انداخت. همچنين بسته‌‌هايي كه در حقيقت بچه نكرومورف‌‌ها هستند ـ كه در دسته‌‌‌هاي زياد به شما حمله مي‌كنند ـ حتي مي‌توانند از پشت به گردن شما آويزان شوند، ولي از همه عصباني كننده تر Stalker‌‌ها هستند كه ابتدا قايم مي‌شوند و بعد با سرعت زيادي به شما حمله مي‌كنند. اما با همه پيشرفت‌‌هاي دشمنان، سازندگان نيز اسلحه‌‌هاي جديدي براي شما خلق كرده‌اند كه واقعا تركيب اين دو موضوع باعث شده است، داستان بازي در مراحلي به طور كلي فراموش شود.

جالب‌ترين اسلحه اضافه شده به بازي Javelin Gun است كه مي‌توانيد با شليك به سمت نكرومورف‌‌‌ها آنها را به ديوار ميخ كنيد و با ايجاد جريان برق در آنها به تكه گوشتي پخته تبديلشان كنيد، همچنين تله‌‌ها و مين‌‌هايي نيز براي به دام انداختن دشمنان وجود دارد. تا زماني كه خودتان بازي را تجربه نكرده‌ايد، دلهره و اضطراب آن را درك نخواهيد كرد. نگراني از دست رفتن چك پوينت و همچنين حمله برق‌آساي دشمنان و قيافه ترسناك آنها همه اينها باعث مي‌شود اضطراب حسي هميشگي باشد كه در بازي همراه خود داريد، البته اين حس در مراحل پاياني بازي ديگر به اوج خودش مي‌رسد.

گرافيك و فضاسازي بازي از نقاط فوق‌العاده آن محسوب مي‌شود، در فضاي مرده به دليل اين‌كه تمام مدت در سفينه فضايي حضور داشتيد شايد اكثر مكان‌‌ها براي شما تكراري بود ولي فضاي مرده2 در مكاني شبيه به شهري با فروشگاه‌‌ها و مدرسه‌‌ها و حتي كليسا اتفاق مي‌افتد كه بخوبي در كنار يكديگر قرار گرفته‌اند. 2 نكته در محيط بسيار جذاب است اول اين‌كه قابليت تخريب محيط خود را داريد و دوم اين‌كه در بعضي از مكان‌ها به دليل نور كم شما مجبوريد از چراغ قوه خود استفاده كنيد و در اين زمان است كه زيبايي نورپردازي در بازي را احساس مي‌كنيد.

شايد يك ويژگي بازي به طور كامل نظر منتقدان را به خود جلب كرده و آن هم صداگذاري فوق‌العاده آن است. در همان ابتداي بازي صداي نكرومورف‌‌ها و آه و ناله و موسيقي متن بازي به زيبايي با هم تركيب شده‌اند كه اگر اين صداگذاري‌‌ها نبود، بازي به سختي مي‌توانست به شما حس ترس را القا كند.

ويژگي بسيار خوب اضافه شده به بازي، قابليت مولتي پلير بودن آن و همچنين نقشه‌‌هاي مناسب براي اين كار است كه از بهترين تجربه‌‌هاي مولتي پلير را مي‌توان با فضاي مرده2 تجربه كرد.

 

فضاي مرده2 از ناحيه داستان داراي ويژگي خاصي نيست، چرا كه سازندگان كاملا تمركز خود را بر ايجاد فضاي هيجان‌انگيز در بازي قرار داده و بخوبي آن را پياده‌سازي كرده‌اند. براحتي مي‌توان از 10 نمره به فضاي مرده2 نمره 5‌/‌8 را داد و آن را تجربه‌اي موفق پس از بازي موفق پيش از خود دانست. دارندگان كامپيوتر با پردازنده GHz 2/8 يا بالاتر و همچنين حافظه RAM 1GB (در ويندوز XP )‌ يا 2GB(ويندوز ويستا و 7) و كارت گرافيك با حافظه256MB يا بالاتر، توانايي اجراي اين بازي را خواهند داشت!

مسعود گرجي‌زاده

چهار راه برای رسیدن به آرامش:
1.نگاه کردن به عقب و تشکر از خدا  2.نگاه کردن به جلو و اعتماد به خدا  3.نگاه کردن به اطراف و خدمت به خدا  4.نگاه کردن به درون و پیدا کردن خدا

پل ارتباطی : samsamdragon@gmail.com

تالارهای تحت مدیریت :

مطالب عمومی کامپیوتراخبار و تکنولوژی های جدیدسیستم های عاملنرم افزارسخت افزارشبکه

 

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها