0

بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:45 PM

 4 : مطالعات فرهنگي و ارتباطات پاييز و زمستان 1384; 1(4):79-95.
 
بازانديشي مصرف کننده يا مصرف تظاهري در ارتباطات سيار
 
سعيدي علي اصغر*
 
* گروه برنامه ريزي اجتماعي، دانشکده علوم اجتماعي، دانشگاه تهران
 
 

اين مقاله به بررسي و تحليل بازانديشي مصرف کنندگان و مصرف تظاهري آنان در محيط ارتباطات سيار مي پردازد. تلفن همراه با عنوان وسيله ارتباطي سيار و همراه موجب بازانديشي مصرف کننده و همچنين بروز رفتارهاي تظاهري در بين آنان شده است. در اين مقاله استدلال مي شود که چگونه مصرف کننده ايراني تلفن همراه نوع تازه اي از رفتار مصرف کننده را به نمايش گذاشته و چگونه امکان استفاده از تلفن همراه به ارزشي اجتماعي تبديل شده است. در اين مقاله برخي موضوعات در خصوص ماهيت تغيير يابنده سبک زندگي ايرانيان مورد توجه قرار مي گيرند که به خاطر ورود تلفن هاي همراه به بازار مصرف ايران بروز کرده است: اينکه آيا مردان بيشتر از زنان وقت خود را با صحبت هاي تلفني مي گذرانند؛ اينکه آيا استفاده از تلفن هاي همراه فقط به گروه هاي سني مشخصي اختصاص دارد؛ اينکه آيا طبقه و ثروت در تملک تلفن هاي همراه نقشي اساسي دارد يا نه؛ و اينکه آيا گسترش فرهنگ استفاده از تلفن هاي همراه موجب کاهش استفاده از باجه هاي تلفن همگاني خواهد شد؟ نويسنده خاطرنشان مي کند که تلفن همراه با از بين بردن سلسله مراتب قديمي موجب ايجاد فضاي فردگرايانه گسترده تري مي گردد.

 
كليد واژه: رفتار مصرف کننده، مشترکان تلفن همراه، کد اجتماعي، سبک زندگي، فضاي فردگرايانه، فاصله زمان– مکان، مصرف تظاهري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها