0

بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:45 PM

 2 : مطالعات فرهنگي و ارتباطات پاييز و زمستان 1384; 1(4):27-53.
 
جامعه شناسي مصرف موسيقي
 
فاضلي محمد*
 
* دانشگاه تربيت مدرس
 
 

يکي از دغدغه هاي نظري مهم در عرصه جامعه شناسي فرهنگ اين است که چه عواملي نوع و ميزان مصرف فرهنگي مردم را تعيين مي کنند. به ميزاني که محصولات فرهنگي در جوامع گسترش مي يابند و مصرف فرهنگي نقش مهمتري در خلق هويت ها و همچنين اقتصاد فرهنگ ايفا مي کنند، طرح اين پرسش نيز اهميت بيشتري مي يابد. به همين ترتيب، پاسخ به آن بخشي از تلاش براي روندنمايي تغييرات اجتماعي و فرهنگي جامعه نيز هست. مقاله حاضر نيز به طرح اين پرسش مي پردازد که نوع و ميزان مصرف موسيقي تحت تاثير چه عواملي است. براي پاسخ دادن به آن نيز از منظر تحليل طبقاتي به مصرف موسيقي نگريسته شده است. طبقه اجتماعي و سرمايه فرهنگي به عنوان دو متغير کليدي نظريه هاي کلاسيک تبيين مصرف فرهنگي طرح شده اند و سپس بر مبناي مطالعه تجربي مصرف موسيقي در شهر تهران، تلاش شده است تا سهم اين عوامل در تبيين ذائقه موسيقايي مشخص شود. در اين مقاله بر اساس شواهد تجربي، نظريه هاي طبقاتي تبيين کننده ذائقه موسيقايي نيز نقد مي شود.

 
كليد واژه: موسيقي، مصرف فرهنگي، مصرف موسيقي، سرمايه فرهنگي، ذائقه موسيقايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها