پاسخ به:بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي
جمعه 22 اردیبهشت 1391 9:44 PM
1 : مطالعات فرهنگي و ارتباطات پاييز و زمستان 1384; 1(4):1-25. |
خرده فرهنگ يا مصرف فرهنگي: پژوهشي در بين دختران دانش آموز شهر تهران |
ذكايي محمدسعيد,پورغلام آراني زهرا |
تحولات چشمگير در عرصه فن آوري ارتباطات و رشد مصرف گرايي، نقش فرهنگ رسانه اي و فرهنگ عامه پسند جهاني در جامعه پذيري جوانان را افزايش داده است. از جمله نتايج تحولات فوق، ظهور خرده فرهنگ ها و سبک هاي زندگي متنوعي در بين جوانان است که گاه با فرهنگ رسمي جامعه همخوان نبوده و گاه آن را به چالش مي کشد. در مطالعه حاضر که بر روي نمونه اي معرف از دانش آموزان دختر دبيرستاني شهر تهران صورت گرفته است ميزان گرايش دختران نوجوان به رفتارهاي خرده فرهنگي بررسي مي شود. در اين مقاله نشان داده مي شود که شکاف در تمايلات ذهني و جهت گيري هاي رفتاري دختران نوجوان نسبت به مولفه هاي خرده فرهنگي، تناقضاتي را در توجه هم زمان آنها به ارزش هاي سنتي و مدرن به همراه دارد. از سوي ديگر گرايش به رفتارهاي خرده فرهنگي آن چنان فراگير شده است که تمايز آن از رفتارهاي مقبول رسمي دشوار گرديده و مرزبندي هاي اين دو سطح نگاه و رفتار را در معرض تغيير و تعريف مجدد قرار مي دهد. |
كليد واژه: خرده فرهنگ، سبک زندگي، عامه پسند، مصرف رسانه اي، مصرف فرهنگي |
نسخه قابل چاپ |