پاسخ به:بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي
جمعه 22 اردیبهشت 1391 9:38 PM
6 : مطالعات فرهنگي و ارتباطات بهار و تابستان 1385; 2(5 ):109-136. |
تاثير اينترنت بر هويت همالان |
دوران بهزاد* |
* پژوهشگاه اطلاعات و مدارك علمي ايران |
اينترنت به مثابه يك امكان ارتباطي نوپديد، جذاب و فراگير به سرعت جاي خود را در عرصه تعاملات اجتماعي باز مي كند. اين مقاله ماحصل تحقيقي دست اول است كه براي آزمون تاثير اينترنت بر هويت همالان انجام گرفته است. بدين منظور با اتكا بر نظريه هويت اجتماعي تاجفل، فرضيه تحقيق صورت بندي شد و براي اندازه گيري هويت همالان مقياسي ساخته و اعتباريابي شد. تحقيق در قالب طرحي مقطعي به روش شبه آزمايشي انجام گرفت. پرسشنامه نهايي توسط نمونه اي (365 نفر) از دانشجويان دانشگاه تهران تكميل شد كه به روش غيراحتمالي سهميه اي انتخاب شده بودند. پاسخگويان بنابرداشتن يا نداشتن سابقه كاربري اينترنت به دو گروه آزمون (180 نفر) و شاهد (185 نفر) تقسيم شدند. فرضيه تحقيق با دو تكنيك من - وايت ني و رگرسيون چند متغيري آزمون گرديد كه تاييد نشد. نتايج اصلي و جانبي تحقيق، به همراه دلايل عدم تاييد فرضيه تحقيق به تفصيل مورد بحث و بررسي قرار مي گيرند. از جمله نتايج جانبي تحقيق اينكه ميان هويت همالان زنان و مردان تفاوت معنادار مشاهده نشد، ديگر آن كه هويت همالان با متوسط وقت صرف شده در شبانه روز براي تماشاي فيلم هاي ويديويي رابطه مثبت و معناداري داشت. |
كليد واژه: اينترنت، هويت همالان، نظريه هويت اجتماعي تاجفل |
نسخه قابل چاپ |