پاسخ به:بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي
جمعه 22 اردیبهشت 1391 9:38 PM
2 : مطالعات فرهنگي و ارتباطات بهار و تابستان 1385; 2(5 ):13-50. |
فرهنگ مردم پسند و شهر مردم پسند تهران: شهر محلي - جهاني |
عاملي سعيدرضا* |
* گروه ارتباطات، دانشكده علوم اجتماعي، دانشگاه تهران |
شهر محل زندگي است و مي تواند كانون تعلق، وابستگي، عشق و در عين حال محل خستگي، فشار و تنفر باشد. اجزاي خاصي از شهر مي تواند مردم پسند و يا غير مردم پسند باشد. اين مقاله درصدد پاسخگويي به اين پرسش است كه آيا شهر نيز همچون عناصر ديگر فرهنگي مانند موسيقي، فيلم و كالاها مي تواند از خصيصه مردم پسند بودن و غير مردم پسند برخوردار شود و اگر كليتي به نام شهر موضوع اين علاقه و يا بي علاقه گي برجسته مي شود، عناصر مهم مردم پسندي و يا غير مردم پسندي آن چيست؟ با اين نگاه در اين مقاله ابتدا به ابعاد مفهومي فرهنگ مردم پسند توجه خواهد شد و بر تفاوت هاي آن با فرهنگ عامه تاكيد مي شود. عناصر اصلي فرهنگ مردم پسند كه هر كدام به صورت مجزا يا در شكل قدرتمند فرهنگ، بصورت جمعي مي تواند ظهور پيدا كند، بررسي خواهد شد. در بخش دوم مقاله نسبت بين فرهنگ مردم پسند و نخبگي و نخبگان اجتماعي بحث خواهد شد. در واقع فهم نخبگي، پرده برداشتن از منابع فرهنگ مردم پسند و توضيح دهنده رابطه فرهنگ مردم پسند با "الگوهاي فرهنگي" است كه از اين مسير به تعامل نمادين به شهر توجه خواهد شد. در بخش پاياني مقاله بر پيوند بين نگاه نظري مقاله و مطالعه موردي كه بر ابعاد مردم پسند و نمادهاي شهر تهران تاكيد دارد، پرداخته خواهد شد. با رويكرد تفسيري تلاش شده است رابطه معناداري بين نظر پاسخگوها و رويكرد نظري مقاله برقرار شود. |
كليد واژه: شهر مردم پسند، شهر غيرمردم پسند، فرهنگ مردم پسند، نخبگي، شهر خدا، محلي - جهاني شدن |
نسخه قابل چاپ |