پاسخ به:بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي
جمعه 22 اردیبهشت 1391 9:36 PM
1 : مطالعات فرهنگي و ارتباطات بهار 1386; 3(8):1-16. |
عمليات رواني، زبان و ساختار آگاهي |
فرهنگي علي اكبر,احمدزاده كرماني روح اله |
عمليات رواني، تلاشهاي برنامه ريزي شده اي است براي تغيير ادراکات و در نهايت رفتار مخاطبان معين، اجرا و انجام موفقيت آميز سناريوي عمليات رواني توسط رسانه ها، مستلزم درک درست آنان از مخاطبان، شگردها، روشها و ابزارهاي مورد استفاده در ترغيب و متقاعد کردن مخاطبان است؛ لذا طراحان عمليات رواني رسانه اي بايد به اطلاعاتي در مورد فرهنگ، شرايط و ويژگيهاي اجتماعي - سياسي مخاطبان دست يابند؛ اما اين مهم خود مستلزم درک پيچيدگيهاي ميان رابطه ساختار آگاهي انسان و سازه هاي موثر در تکوين آگاهي است. به عبارتي عمليات رواني از طريق رسانه، بايد به ماهيت تعاملات ميان آگاهي، ساختارهاي هنجاري، شناختي، ابزاري و احساسي توجه داشته باشد تا از طريق مداخله در ارزشهاي حاکم بر ساختارهاي مذکور يعني صداقت، حقيقت، مفيد بودن و زيبايي شناسي زمينه بر هم زدن نقطه تعادل ميان عينيت و ذهنيت را فراهم ساخته و سازه هاي موجد سازمان آگاهي چون فضاسازي، گزينش و همگون سازي را، ساختار مجدد دهد. بديهي است به جهت ماهيت زبان که بر بنياد اشتراک معاني استوار است، با تغيير در ساختار آگاهي، ساخت معنايي واژگان دچار تغيير شده و اين خود زمينه تغييرات زباني (توسيع و تضييق معنايي واژگان) را فراهم خواهد آورد. اين مقاله در تلاش است تا نحوه مداخله رسانه ها در زبان را از مسير تحول در ساختار شناختي و از طريق عمليات رواني رسانه اي نشان دهد. |
كليد واژه: زبان، رسانه، عمليات رواني، ساختار آگاهي، ارزش |
نسخه قابل چاپ |