پاسخ به:بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي
جمعه 22 اردیبهشت 1391 9:36 PM
4 : مطالعات فرهنگي و ارتباطات بهار و تابستان 1385; 2(5 ):75-92. |
ترويج دين از تحريك عاطفه در رسانه هاي معاصر، در مقايسه با ترويج مبتني بر تعقل در صدر اسلام |
محسنيان راد مهدي* |
* دانشكده فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق (ع) |
مقاله، ابتدا رفتار مبلغان ديني را بر روي طيفي قرار مي دهد كه در يك سوي آن، تحريك شديد عواطف مخاطبان و در سوي ديگر، قراردادن آنان در مسير تفكر و تعقل است. سپس با مروري كوتاه بر دو روند «فكركردن» و «تحريك هيجان»، يادآوري مي كند كه استفاده از شيوه تحريك عاطفه به منظور تقويت معرفت ديني، عملا مخاطب را به حاشيه دين خواهد كشاند و همان خواهد شد كه به آن دين عوامانه مي گويند. سپس پاسخ دو سوال را دنبال مي كند: 1) آيا در ايران صدر اسلام، دين پذيري از طريق تعقل انجام گرفت يا تحريك عاطفه؟ و 2) آيا شيوه مرسوم مبلغان ديني معاصر از جمله رسانه ها، مبتني بر تعقل است يا تحريك عاطفه؟ |
كليد واژه: تبليغ ديني، تعقل، تحريك عاطفه، اسلام، شيعه، رسانه، تبليغات |
نسخه قابل چاپ |