0

بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:36 PM

 4 : مطالعات فرهنگي و ارتباطات بهار و تابستان 1385; 2(5 ):75-92.
 
ترويج دين از تحريك عاطفه در رسانه هاي معاصر، در مقايسه با ترويج مبتني بر تعقل در صدر اسلام
 
محسنيان راد مهدي*
 
* دانشكده فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق (ع)
 
 

مقاله، ابتدا رفتار مبلغان ديني را بر روي طيفي قرار مي دهد كه در يك سوي آن، تحريك شديد عواطف مخاطبان و در سوي ديگر، قراردادن آنان در مسير تفكر و تعقل است. سپس با مروري كوتاه بر دو روند «فكركردن» و «تحريك هيجان»، يادآوري مي كند كه استفاده از شيوه تحريك عاطفه به منظور تقويت معرفت ديني، عملا مخاطب را به حاشيه دين خواهد كشاند و همان خواهد شد كه به آن دين عوامانه مي گويند. سپس پاسخ دو سوال را دنبال مي كند: 1) آيا در ايران صدر اسلام، دين پذيري از طريق تعقل انجام گرفت يا تحريك عاطفه؟ و 2) آيا شيوه مرسوم مبلغان ديني معاصر از جمله رسانه ها، مبتني بر تعقل است يا تحريك عاطفه؟
مقاله ضمن تبيين رابطه «تفكر» و نشانه ها، توضيح مي دهد كه چون فكركردن، نوعي تحريك شدن يا ظاهرشدن متوالي نشانه هاست و انسان، بخش عمده اي از فكر كردن را با آنچه از يادگيري قبلي در حافظه خود نگاه داشته انجام مي دهد، بنابراين از طريق مراجعه به اطلاعات مربوط به ايران صدر اسلام، به صورتي ذهني، توالي نشانه ها در حافظه ايرانيان صدر اسلام را شبيه سازي و پاسخ سوال نخست را به صورت يك حدس، ارايه مي دهد.
آخرين بخش مقاله به پيامدهاي تبليغ دين پذيري از طريق تحريك عاطفه، در ايران معاصر اختصاص دارد. مقاله توضيح مي دهد كه مشاركت رسانه ها و دامن زدن به دين عوامانه، پديده اي معكوس مارپيچ سكوت را به وجود خواهد آورد كه نجواي مخالفت نخبگان را در خود حل و مضمحل خواهد كرد.

 
كليد واژه: تبليغ ديني، تعقل، تحريك عاطفه، اسلام، شيعه، رسانه، تبليغات
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها