پاسخ به:بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي
جمعه 22 اردیبهشت 1391 9:35 PM
3 : مطالعات فرهنگي و ارتباطات بهار و تابستان 1385; 2(5 ):51-73. |
نمايشنامه هاي فرهنگي مرگ و مردن (مورد مطالعه: بيماران سرطاني بيمارستان امام خميني) |
قانعي راد محمدامين,كريمي مرتضي |
اين پژوهش با كاربرد نظريه ميداني به بررسي الگوهاي فرهنگي مرگ و مردن در بين بيماران سرطاني در بيمارستان امام خميني مي پردازد. اين مطالعه براي پاسخگويي به اين پرسش طراحي شده است كه بيماران مبتلا به سرطان در وضعيت جامعه اي با الزامات دوگانه اهميت ديدگاه هاي مذهبي و وجود نهادهاي مدرن بيمارستاني، چگونه فرايند مردن خود را معنادار مي سازند و در اين راه، متناسب با وضعيت دوگانه خويش، با چه چالش ها و دو راهي هايي روبه رو مي شوند. نظريه كلايو سيل و سوزان لانگ در مورد انواع چهارگانه نمايشنامه هاي فرهنگي به مثابه چارچوب مفهومي پژوهش انتخاب شده است. در اين مطالعه نمونه گيري نظري با انجام 32 مصاحبه عميق و نيمه ساختارمند با بيماران، پزشكان، پرستاران و مددكاران به حد اشباع مي رسد. تجزيه و تحليل محتواي مصاحبه ها بر مبناي شيوه رايج در رويكرد ميداني نشان مي دهد كه نمايشنامه مذهبي و نمايشنامه پزشكي مردن در بين مشاركت كنندگان بيشترين رواج را دارند. تجزيه و تحليل يافته هاي پژوهش ما را در طرح نظريه اي در خصوص برقراري انواع پيوندها و مناسبات پيچيده بين دو نمايشنامه مذهبي و مدرن توسط بيماران ياري مي كند. |
كليد واژه: مرگ اجتماعي، نمايشنامه فرهنگي، مصادره تجربه، هويت شخصي، پزشكي شدن مرگ |
نسخه قابل چاپ |