پاسخ به:بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي
جمعه 22 اردیبهشت 1391 9:33 PM
6 : مطالعات فرهنگي و ارتباطات پاييز 1386; 3(9):127-160. |
نقش زبان و هويتهاي قومي و محلي در توسعه نظام آموزش عالي |
فكوهي ناصر* |
* دانشگاه تهران |
ايران سرزميني است با تنوع طبيعي - فرهنگي بسيار بالا که مي توان از آن به نحو مطلوبي در روند توسعه و قدرتمند تر شدنش بهره برد. تکثر زبانها و قوميتها يکي از اشکال اين تنوع است که به رغم تصويري که عموما به صورت منفي از آن ايجاد شده و گاه آن را به مثابه مشکلي احتمالي براي انسجام و فرآيند شکل گيري روحيه و ساختارهاي دولت ملي مطرح کرده اند، مي تواند درست برعکس به مثابه ابزاري اساسي براي تقويت اين فرآيند به کار گرفته شود. در مقاله حاضر که حاصل بخشي از نتايج يک طرح تحقيقاتي است، تلاش شده است امکانات بالقوه اي را که اين تنوع مي تواند براي ارتقا سطح علمي کشور به ما ارزاني کند نشان داده شوند. تاکيد اصلي مقاله بر تداوم سرزميني و جهاني اقوام ايراني است که به کشور ما امکان جذب و مبادله دانشجويان و اساتيد و مشارکت در فرآيندهاي جهاني توليد علم را در حوزه هاي جغرافيايي ديگر و شکوفا ساختن همکاريهاي منطقه اي و بين المللي در سطوح دانشگاهي و موسسات پژوهشي مي دهد. در اين مقاله استدلال مي شود که مديريت و سياست گذاري عمومي در زمينه آموزش و پژوهش استفاده لازم را از اين امکانات بالقوه انجام نداده اند و راهکارهايي را براي خروج از اين موقعيت در چهار منطقه زباني - فرهنگي مورد مطالعه، يعني حوزه هاي آذري، بلوچ، عرب و کرد ايراني ارايه مي دهد. |
كليد واژه: آذريهاي ايراني، آموزش عالي، انسان شناسي فرهنگي، بلوچهاي ايراني، تنوع فرهنگي، توسعه فرهنگي، روابط بين فرهنگي، عربهاي ايراني، کردهاي ايراني |
نسخه قابل چاپ |