پاسخ به:بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي
جمعه 22 اردیبهشت 1391 9:33 PM
4 : مطالعات فرهنگي و ارتباطات پاييز 1386; 3(9):73-100. |
دختران جوان و ارزش هاي زنانگي (پژوهشي در ميان دانش آموزان متوسطه شهر تهران) |
قاراخاني معصومه* |
* دانشگاه تربيت مدرس |
سازه گرايي به عنوان مکتبي انتقادي با به چالش کشيدن ديدگاه ذات گرايي بر آن است که هويت جنسيتي، بر ساخته اي اجتماعي است. از اين ديدگاه «زنانگي» فراتر از ويژگيهاي ذات گرايانه و متفاوت از «زني» و «مادينگي» است. اين پژوهش ضمن توجه به تنوع هويتهاي جنسيتي در ميان زنان (در اينجا دختران) الزامات اين تنوع در نگرش به ارزشها و کليشه ها، اهميت مفهوم جنسيت و کاربرد آن در مطالعات زنان و دختران را يادآوري کرده و بر مفهوم «زنانگيها» به مثابه مفهومي کليدي در مطالعات جنسيت و مطالعات زنان توجه مي نمايد. در اين پژوهش با انجام پيمايش و استفاده از نمونه اي معرف دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران، هويت جنسيتي دختران و نيز نگرش آنان به ارزشهاي زنان و رابطه آن با پايگاه اجتماعي - اقتصادي را مورد مطالعه قرار داده ايم. نتايج اين پژوهش ضمن اذعان به وجود تنوعي از هويتهاي زنانه در ميان دخترهاي دانش آموز شهر تهران، برخي اختلافات را در زمينه نگرش به ارزشهاي زنانه نشان مي دهد. بر اين اساس دختران متعلق به پايگاه اجتماعي - اقتصادي بالاتر پاي بندي کمتري به ارزشهاي زنانه دارند، در حالي که پاي بندي دختران متعلق به پايگاه اجتماعي - اقتصادي پايين تر به ارزشهاي زنانه بيشتر است. يافته ديگر اين پژوهش حاکي از آن است که رابطه معناداري بين پايگاه اجتماعي - اقتصادي و هويت جنسيتي دختران وجود ندارد و در هر دو پايگاه اجتماعي - اقتصادي بالاتر و پايين تر توزيع مشابهي از هويتهاي جنسيتي چهارگانه (زنانه، مردانه، دو جنسيتي و نامتمايز) وجود دارد. |
كليد واژه: جنس، جنسيت، هويت جنسيتي، کليشه هاي جنسيتي، زنانگي، ارزشهاي زنانه، مطالعات زنان، مطالعات دختران |
نسخه قابل چاپ |