0

بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:32 PM

 7 : مطالعات فرهنگي و ارتباطات زمستان 1386; 3(10):163-186.
 
دانشجويان دانشگاه تهران و استفاده اينترنت: مطالعه بهره وري و خرسندي
 
بهار مهري,حاجي محمدي علي
 
 
 

مساله اصلي که در اين مقاله مورد توجه بوده است، بررسي چگونگي استفاده دانشجويان دانشگاه تهران از اينترنت با توجه به چارچوب نظري بهره وري و خرسندي است. به عبارتي، دانشجويان چگونه از اينترنت استفاده مي کنند و از آن رضايت دارند. براي جمع آوري اطلاعات پرسشنامه آن لاين طراحي شده به کاربران اينترنتي معرفي و پس از دريافت پاسخها به تجزيه و تحليل داده ها پرداخته شده است. در اين مقاله مدلهاي تحليل رگرسيون براي پيش بيني استفاده از اينترنت به کار گرفته شده است.تحليل عامل اجزاي اصلي منجر به پنج انگيزه استفاده اينترنت بين پاسخ دهندگان گرديد که عبارتند از: جستجوي اطلاعات، نظارت، سرگرمي، سودمندي شخصي و تعامل اجتماعي. چندين متغير از جمله جنسيت، سال تحصيلي، مواجهه اينترنت، علاقه و وابستگي و خشنودي و بهره مندي از اينترنت در ارتباط با پنج انگيزه مورد بررسي قرار گرفت. جنسيت به عنوان عامل مهم و معني دار يافت شد به طوريکه پسران بيشتر از اينترنت براي تعامل اجتماعي و دختران براي جستجوي اطلاعات استفاده کردند. سال اولي ها نسبت به سال چهارمي ها و دانشجويان کارشناسي ارشد / دکتراي از اينترنت براي سودمندي شخصي بهره بردند. وابستگي به اينترنت به شکل معني داري با همه انگيزه هاي اينترنت همبستگي داشت. همچنين همبستگي معني دار مثبتي بين خشنودي از اينترنت و انگيزه هاي سرگرمي، نظارت و اطلاعات وجود دارد. مواجهه اينترنت با سودمندي شخصي، تعامل اجتماعي و سرگرمي، همبستگي مثبتي داشته است. مواجهه و خشنودي به طرز معني داري به علاقه و وابستگي مربوط مي شود، اما ارتباطي با همديگر ندارند.

 
كليد واژه: رسانه، اينترنت، بهره وري و خرسندي، دانشجويان، انگيزه ها
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها