0

بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:32 PM

 2 : مطالعات فرهنگي و ارتباطات زمستان 1386; 3(10):29-50.
 
جامعه روستايي در آينه سينماي ايران بررسي فيلمهاي 1311 تا 1357
 
ازكيا مصطفي,ميرزايي حسين,جوان مرد احسان
 
 
 

مساله محوري اين مقاله بررسي رابطه بين تغييرات اجتماعي جامعه روستايي با آثار سينمايي ايران از زمان شکل گيري اين هنر تا سال 1357 است. در اين رهگذر بررسي چگونگي اين رابطه و نيز کيفيت بازتاب واقعيات جامعه روستايي مطمح نظر است. چارچوب نظري اين مقاله بر نظريه بازتاب استوار است. مطابق اين رويکرد، هنر آينه و انعکاسي از جامعه است و به واسطه جامعه مشروط شده و تعيين مي يابد. در اين مقاله از روش اسنادي براي مشخص کردن تغييرات عمده جامعه روستايي و نيز تفکيک تاريخي سالهاي مورد بحث استفاده کرده ايم. براي درک ساختار و کارکرد آثار سينمايي در روند اين پژوهش از روش تحليل محتواي کيفي استفاده شده است. يافته ها نشان مي دهد که تنها 9 درصد از فيلمهاي سينماي روستايي، ذيل کارکرد نشان دادن واقعيت ساخته شده اند. همچنين بررسي ما نشان داد که ميان برنامه هاي حکومت و تغيير کارکردهاي سينما در طول دوره مورد بحث رابطه معناداري وجود دارد. اجراي مهم ترين برنامه دولت در روستاها (اصلاحات ارضي) در سال 1341 نقطه عطف مشترک تغييرات اجتماعي جامعه روستايي و تغيير مضامين و کارکردهاي سينمايي روستايي در طول دوره مورد بحث است.
واقعيت گريزي، تبليغ براي حکومت و اقناع مردم براي پذيرفتن فرهنگ جديد و نگرشهاي نو، از مهم ترين کارکردهاي سينماي روستايي قبل از انقلاب است. نقد مناسبات ارباب و رعيت در سينماي بعد از اصلاحات ارضي، روشن ترين نمود همبستگي تغييرات اجتماعي، اقتصادي جامعه روستايي با محتواي فيلمهاي سينمايي به شمار مي رود.

 
كليد واژه: سينما، روستا، تغييرات اجتماعي، رويکرد بازتاب، واقعيت گريزي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها