پاسخ به:بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391 4:39 PM
: پژوهشهاي ارتباطي (پژوهش و سنجش) بهار 1389; 17(1 (پياپي 61)):119-147. |
نقش بازنمايي رسانه اي الگوهاي مصرف در شکل گيري نگرش ها و رفتارهاي مصرفي مخاطبان |
خوانچه سپهر شيرزاد*,ناصري عرفان |
* صداوسيماي مرکز کردستان / دانشگاه |
تلويزيون يکي از عوامل تاثيرگذار در شکل دهي به فرهنگ مصرف در جامعه است. يافته هاي پژوهشي طي دو دهه اخير نشان مي دهند که برنامه هاي تلويزيوني (سريال ها و آگهي هاي بازرگاني) بيشتر به بازنمايي سبک زندگي طبقات مرفه پرداخته اند و از اين طريق، عناصر مصرف تجملي را به نمايش درآورده اند. در پژوهش حاضر، در خصوص اثرات رسانه ها، از نظريه کاشت و در مورد نحوه مواجهه مخاطب با پيام هاي رسانه، از نظريه استفاده و رضامندي بهره گرفته شده است. بر اساس نظريه کاشت، محتواي برنامه هاي تلويزيوني در دراز مدت مي تواند ارزش ها و نگرش هاي مخاطبان را شکل دهد، در بررسي محتواي مجموعه هاي تلويزيوني و آگهي هاي بازرگاني، سازوکار هايي شناسايي شدند که در فرايند برنامه سازي مي توانند سبک مصرف تجملي را شکل دهند. اين سازوکارها عبارتند از: سناريو، فضاسازي و بازنمايي. با اين حال، بر مبناي رويکرد استفاده و رضامندي استدلال مي شود که پيام هاي ياد شده، تاثيري مستقيم و يکسان بر همه مخاطبان نخواهند داشت. |
كليد واژه: استفاده و رضامندي، تلويزيون، سبک زندگي، کاشت، مصرف تجملي |
نسخه قابل چاپ |