0

بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391  4:39 PM

 
بررسي نظرات مردم درباره الگوهاي مصرف در جامعه و نقش رسانه در اصلاح آنها
 
معدن دار ليلا*,محمدي شكيبا عباس
 
* مرکز تحقيقات صداوسيما
 
 

مقاله حاضر، به بررسي نظر مردم تهران درباره مصرف گرايي و ضرورت اصلاح الگوي مصرف و همچنين نقش صداوسيما در اين زمينه پرداخته است. در اين تحقيق که به شيوه پيمايش صورت گرفته است. 849 نفر از شهروندان 18 سال به بالاي تهراني به روش خوشه اي چند مرحله اي به عنوان نمونه تحقيق انتخاب و براي سنجش نظر آنان درباره الگوي مصرف و موضوعات مرتبط با آن از پرسشنامه اي محقق ساخته استفاده شد. يافته ها نشان داد که 84.5 درصد از افراد نمونه، ميزان تجمل گرا بودن و همچنين ?? درصد ضرورت اصلاح الگوي مصرف را در حد «زياد و خيلي زياد» دانسته اند. از نظر پاسخگويان مهم ترين دليل تجملاتي شدن شيوه زندگي مردم، چشم و همچشمي و مهم ترين پيامدهاي اصلاح نشدن الگوي مصرف، هدر رفتن امکانات و کمبود منابع و همچنين مشکلات اقتصادي (گراني و تورم) است. به اعتقاد پاسخگويان، آب، برق و سوخت بيشتر از امکانات ديگر به شيوه نادرست مصرف مي شود، همچنين فرهنگ سازي و آموزش مردم از مهم ترين پيشنهادهاي آنان به دست اندرکاران صداوسيما براي اصلاح الگوي مصرف است.

 
كليد واژه: رسانه، سبک زندگي مصرفي، مصرف، مصرف گرايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها