0

بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391  4:39 PM

 3 : پژوهشهاي ارتباطي (پژوهش و سنجش) بهار 1389; 17(1 (پياپي 61)):59-92.
 
مصرف در آگهي هاي تجاري: يک تحليل نشانه شناختي
 
سروي زرگر محمد*
 
* مرکز تحقيقات صداوسيما
 
 

آگهي هاي تجاري متن هاي ارتباطي هستند که معنا از خلال آنها جريان مي يابد. اين مقاله درصدد واکاوي نسبت ميان مفهوم مصرف و آگهي هاي تجاري است و براي نيل به اين هدف، از رويکردي نشانه شناختي استفاده مي کند. در اين پژوهش، با استفاده از نمونه گيري غير احتمالي، 20 آگهي پخش شده از شبکه سه سيما در سه ماهه آخر سال 1387 بررسي شد. نشانه شناسي نمونه هاي انتخاب شده بيانگر آن است که آگهي هاي تجاري با استفاده از تمهيداتي مانند واقع نمايي، به کارگيري ابزارهاي علمي و مولفه هاي مرتبط با طبيعت، تاکيد بر نام تجاري و جان بخشي به کالاها، سعي در ارايه تصويري از مصرف کننده ايده آل دارند؛ اين متن ها، مصرفي ايده آل را براي مصرف کننده اي ايده آل به تصوير مي کشند که در جهاني کامل، بي نقص، آرماني و رويايي زندگي مي کند. اين جهان، جهان متن آگهي هاي تجاري است.

 
كليد واژه: آگهي هاي تجاري، اقتصاد نشانه اي، دلالت صريح و ضمني، مصرف، نشانه شناسي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها