0

بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391  4:38 PM

 1 : پژوهشهاي ارتباطي (پژوهش و سنجش) بهار 1389; 17(1 (پياپي 61)):11-30.
 
مباني مصرف گرايي در دنياي جديد و اصول مصرف در اسلام با تاکيد بر رسانه ملي
 
غلامرضايي علي اصغر*
 
* سازمان صداوسيما
 
 

از نظر مفهومي، ميان مفاهيم «دين» و «سبک زندگي»، رابطه اي علي قابل فرض است؛ به گونه اي که برخي از صاحبنظران معتقدند دين در شکل دهي به سبک زندگي نقش بسزايي دارد.
در ميان اديان مختلف، «دين اسلام» به دليل تاثيرگذاري بر سبک زندگي پيروان خود، مقامي برجسته و ممتاز دارد زيرا تنها به ارايه اصول و ارزش هاي کلي، بسنده نکرده و سنن و قوانين عملي بسياري براي حوزه هاي مختلف زندگي بشر ارايه داده است؛ بنابراين، سبک زندگي اي که اسلام ارايه مي دهد، طرح مهندسي ويژه اي را براي کاربرد در زندگي فردي و اجتماعي فراهم مي کند
.
از ديد مکاتب و نظريه پردازان غربي، مصرف، يکي از مولفه هاي مهم در سبک زندگي است چنان که اسلام نيز درباره آن دستورات بسياري دارد. از اين رو، در مقاله حاضر، ابتدا سبک زندگي و جايگاه مصرف در آن، از ديدگاه انديشمندان غربي تعريف شده است و در ادامه، با اشاره به برخي از اصول و مباني شريعت اسلام که تاثير شگرفي بر سبک زندگي ديني دارند، اصول مصرف صحيح در اسلام و نقش رسانه ملي در ترويج آن بيان شده است
.

 
كليد واژه: اصول مصرف در اسلام، رسانه ملي، سبک زندگي، طبقه اجتماعي، مصرف گرايي، هويت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها