پاسخ به:بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391 4:32 PM
7 : پژوهشهاي ارتباطي (پژوهش و سنجش) زمستان 1387; 15(56):137-158. |
نقش رسانه هاي جمعي در پيشگيري از بحران ها |
نجات بخش اصفهاني علي,باقري گيگل اكبر |
عصر حاضر که دوران انفجار اطلاعات و شکوفايي دانش و گسترش رسانه هاي جمعي نام گرفته، آبستن حوادث و اتفاقات بي شمار است. گسترش فناوري، تاثير ارتباطات و به کارگيري انواع سيستم هاي هوشمند، فضايي بحراني را بر شرايط زيست محيطي جامعه جهاني حاکم ساخته است. رسانه ها با نقش و مسوليت خطيري که بر عهده دارند، موظفند هر لحظه، افکار عمومي جهان را از شرايط حاکم بر دنياي پيرامون و اثرات بحران هاي اجتماعي ناخواسته آگاه کنند. در مقاله حاضر سعي شده است ضمن مروري بر ادبيات بحران و رسانه و استفاده از نظريه هاي علوم ارتباطات و اظهارنظر دانشمندان مربوط، آثار مخرب بحران بر ساير بخش هاي کشور مورد بررسي قرار گيرد و با ارايه مدل مفهومي و ارزيابي يک پرسشنامه، براي پيشگيري و مقابله با بحران، راهکارهايي مناسب ارايه شود. همچنين با پرداختن به علل و چرايي وجود بحران، لزوم آمادگي برخورد با شرايط بحراني مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد و راهکارهاي مناسب در اين زمينه ارايه شود. |
كليد واژه: بحران، پيشگيري از بحران، رسانه هاي گروهي، مديريت رسانه |
نسخه قابل چاپ |