0

بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391  4:27 PM

 7 : پژوهشهاي ارتباطي (پژوهش و سنجش) پاييز 1389; 17(3 (پياپي 63)):169-195.
 
حقوق مصاحبه شوندگان در رسانه هاي عمومي
 
حيدري علي مراد*
 
* دانشگاه حضرت معصومه (س) / شوراي علمي، گروه فقه و حقوق ارتباطات، پژوهشكده باقرالعلوم (ع)
 
 

بخش مهمي از برنامه هاي رسانه اي، مصاحبه هايي است که با اشخاص مختلف، از گروه هاي مختلف انجام مي گيرد. بدون شک، مصاحبه شوندگان از حقوقي برخوردارند که از جانب رسانه ها بايد رعايت شود. در اين مقاله، مهم ترين حقوق مصاحبه شوندگان مورد بررسي قرار گرفته است. آزادي در انجام مصاحبه، شامل حق اعلام رضايت در شروع و ادامه مصاحبه؛ رعايت حريم خصوصي مصاحبه شونده در قالب حق افشا نشدن هويت يا پخش نشدن صدا، تصوير و ساير اطلاعات مربوط به هويت؛ حق مالکيت فکري بر مصاحبه در قالب حق فروش محتواي آن، حق اصلاح، سانسور و جلوگيري از پخش قسمت هايي از مصاحبه؛ و در نهايت، بحث استناد قضايي به محتواي مصاحبه از جمله اين حقوق است. البته ضمانت اجراي برخورداري از کليه اين حقوق، «حق اعلام حقوق مصاحبه شونده» است.
انتظار مي رود، خلا ها و نواقصي که از نظر قانوني و همچنين از نظر رويه عملي رسانه اي، در رسانه هاي عمومي وجود دارد با وضع قوانين خاص ناظر بر عملکرد رسانه اي و هم زمان، پايبندي عملي ارباب رسانه ها به موازين ديني و اخلاق حرفه اي، تا حدود زيادي کاهش يابد
.

 
كليد واژه: آزادي مصاحبه، احقاق حق، استناد قضايي، حريم خصوصي، مالکيت معنوي، مصاحبه شونده
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها