پاسخ به:بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391 4:27 PM
5 : پژوهشهاي ارتباطي (پژوهش و سنجش) پاييز 1389; 17(3 (پياپي 63)):115-143. |
بازنمايي فرهنگي در مجلات عامه پسند بررسي تحول گفتمان فرهنگي در مجلات عامه پسند مطالعه موردي سال هاي 85 ـ 75 ـ 65 |
كيا علي اصغر,منصور كيايي نادر* |
* دانشگاه علامه طباطبايي |
هدف پژوهش حاضر مقايسه وضعيت بازنمايي و سير تحولات گفتمان فرهنگي مجلات عامه پسند دهه هاي 60، 70 و 80 بوده است. بر اين اساس با به کارگيري تلفيقي از روش هاي کمي و کيفي، مانند تحليل محتوا و نشانه شناسي سعي شده است به پرسش هاي مهمي درباره ساختار روايي و زيبايي شناختي، گرايش هاي خرده فرهنگي و ارزش هاي بازنمود شده در مجلات عامه پسند، پاسخ داده شود. براي اين منظور، 144 شماره از 6 مجله جوانان امروز، زن روز، خانواده، روزهاي زندگي، همشهري جوان و دختران مورد تحليل محتوا قرار گرفت. همچنين در کنار تحليل محتوا، روي جلد 52 شماره از همين مجلات در سال هاي مورد مطالعه، با کمک روش نشانه شناسي تصويري، بررسي شد. بر اساس يافته هاي اين پژوهش، مجلات عامه پسند در بازنمايي فرهنگي دچار نوعي آشفتگي بوده اند که مي توان آن را وضعيت فرهنگي از هم گسيخته خواند، به گونه اي که مدام در ميان بازنمايي مولفه هاي فرهنگي عامه پسند و سبک زندگي از يک طرف و مولفه هاي فرهنگي نظام معيار و فرهنگ بومي و محلي از طرف ديگر، در حرکت هستند و همين امر تحليل نظام هويتي آنها را دشوار مي سازد. |
كليد واژه: بازنمايي فرهنگي، گفتمان، گفتمان فرهنگي، مجلات عامه پسند، نشانه شناسي |
نسخه قابل چاپ |