پاسخ به:بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391 4:25 PM
3 : پژوهشهاي ارتباطي (پژوهش و سنجش) زمستان 1389; 17(4 (پياپي 64)):51-77. |
تبيين اعتياد به اينترنت در بين کاربران کافي نت هاي شاهين شهر |
قاسمي وحيد,ملك احمدي حكيمه* |
پژوهش حاضر که به شيوه پيمايشي صورت گرفته به مطالعه اعتياد اينترنتي و رابطه آن با جذابيت اينترنت و رفع نيازها از طريق اين رسانه پرداخته است. جامعه آماري اين پژوهش تمامي کاربراني بوده اند که در بهار سال 1388 در کافي نت هاي شاهين شهر اصفهان از اينترنت استفاده کرده اند و از ميان آنها به روش نمونه گيري سهميه اي و بر مبناي منطقه جغرافيايي و زمان مورد استفاده از اينترنت تعداد 170 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. به منظور سنجش اعتياد به اينترنت، از مقياس اعتياد به اينترنت يانگ و همچنين دو پرسشنامه محقق ساخته ديگر براي سنجش سازه هاي جذابيت اينترنت و استفاده از اينترنت براي رفع نيازها استفاده شد. يافته ها نشان داد که 2.3 درصد افراد داراي اعتياد شديد و 27.1 درصد داراي اعتياد متوسط به اينترنت هستند و همچنين 70.6 درصد در گروه کاربران معمولي قرار دارند. نتايج بررسي مدل ساختاري تدوين شده نيز بيانگر آن بود كه ارضاي نيازها و جذابيت و تازگي محيط اينترنت داراي توان بالا و معناداري در تبيين اعتياد به اينترنت هستند؛ هر چند جذابيت و تازگي محيط اينترنت از توان تبيين كنندگي بالاتري در مقايسه با ارضاي نياز برخوردار است. |
كليد واژه: اعتياد به اينترنت، ارضا نيازها در اينترنت، جذابيت و تازگي اينترنت، کاربران، کافي نت |
نسخه قابل چاپ |