0

بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391  4:22 PM

 

 2 : پژوهشهاي ارتباطي (پژوهش و سنجش) بهار 1388; 16(1 (پياپي 57)):39-62.
 
اقتصاد سياسي رسانه و انتخابات: تئوريزه كردن نابرابري هاي انتخاباتي
 
پوراحمدي ميبدي حسين*
 
* دانشگاه شهيد بهشتي
 
 

در رويكرد اقتصاد سياسي، رسانه هاي گروهي بويژه در دوران انتخابات، معرف ارزش هاي حاکم و عامل انتقال آن محسوب مي شوند. در بسياري از موارد بويژه در دوران انتخابات، محتوا و توليدات رسانه هاي جمعي در خدمت منافع سياسي و اقتصادي صاحبان قدرت قرار مي گيرد و به اين ترتيب، تفاوت و نابرابري در دسترسي به رسانه هاي جمعي كه موقعيت هاي ممتاز بهره مندان برتر را در چنين شرايطي در پي دارد، خود مثالي از نابرابري در دسترسي به منابع است، يعني جايي كه محرومان از دسترسي به رسانه هاي جمعي نمي توانند در سطوح برابر و عادلانه به رقابت با كساني كه از اين رسانه ها بهره مند هستند بپردازند. در جمهوري اسلامي ايران نيز جايگاه و نقش بزرگ ترين و تاثيرگذارترين ابزار رسانه اي انتخابات طي سال هاي اخير (صدا و سيما) سبب شده است بسياري از مردم، مبناي تصميم گيري نهايي خود را جلسات گفتگو و مناظره نامزدها يا ديگر فرصت هاي تبليغي اي قرار دهند که رسانه ملي براي انتقال مستقيم پيام اين افراد به آحاد جامعه فراهم مي آورد.

 
كليد واژه: اقتصاد سياسي رسانه، رسانه هاي جمعي، سرمايه داري جهاني رسانه، نابرابري هاي اجتماعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها