0

بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391  4:20 PM

 1 : پژوهشهاي ارتباطي (پژوهش و سنجش) تابستان 1388; 16(2 (پياپي 58)):9-37.
 
نظريه هنجاري رسانه ها از ديدگاه رهبران انقلاب اسلامي: از 1357 تا سي امين سال انقلاب
 
باهنر ناصر*,ترکاشوند علي اصغر
 
* دانشگاه امام صادق (ع)
 
 

نظريه هاي هنجاري، مشخص کننده بايدها و نبايد ها در عملکرد رسانه ها هستند. در اين رابطه سيبرت (1963) چهار نظريه اقتدارگرا، ليبرالي، مسووليت اجتماعي و کمونيسم روسي را معرفي کرد. پس از او مريل با ارايه دسته بندي دوگانه (اقتدارگرا، ليبرالي)، هاچتن با تقسيم بندي پنج گانه (اقتدارگرا، کمونيسم روسي، توسعه بخش، انقلابي و غربي)، آلتشول با سه نظريه (بازار، مارکسيسم و پيشرو) و سرانجام مک کوئيل با افزودن دو نظريه توسعه بخش و مشارکت دموکراتيک به تقسيمات چهارگانه اين نظريه، آن را به عنوان نظريه هنجاري رسانه ها معرفي کردند.
در اين مقاله تلاش شده است بر اساس مولفه هاي اصلي نظريه هاي هنجاري رسانه ها، ديدگاه هاي رهبران انقلاب اسلامي، امام خميني و آيت اله خامنه اي، از ميان سخنان ايشان استخراج شود. گزاره هاي به دست آمده نشان مي دهد، نظام هنجاري مطلوب آنان، با وجود برخي شباهت ها به شش نظريه ديگر، داراي ويژگي هايي است که شايد بتوان به عنوان الگوي هفتم از آن سخن گفت
.

 
كليد واژه: امام خميني، انقلاب اسلامي، آيت اله خامنه اي، رسانه، نظريه هنجاري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها