پاسخ به:بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391 4:20 PM
1 : پژوهشهاي ارتباطي (پژوهش و سنجش) تابستان 1388; 16(2 (پياپي 58)):9-37. |
نظريه هنجاري رسانه ها از ديدگاه رهبران انقلاب اسلامي: از 1357 تا سي امين سال انقلاب |
باهنر ناصر*,ترکاشوند علي اصغر |
* دانشگاه امام صادق (ع) |
نظريه هاي هنجاري، مشخص کننده بايدها و نبايد ها در عملکرد رسانه ها هستند. در اين رابطه سيبرت (1963) چهار نظريه اقتدارگرا، ليبرالي، مسووليت اجتماعي و کمونيسم روسي را معرفي کرد. پس از او مريل با ارايه دسته بندي دوگانه (اقتدارگرا، ليبرالي)، هاچتن با تقسيم بندي پنج گانه (اقتدارگرا، کمونيسم روسي، توسعه بخش، انقلابي و غربي)، آلتشول با سه نظريه (بازار، مارکسيسم و پيشرو) و سرانجام مک کوئيل با افزودن دو نظريه توسعه بخش و مشارکت دموکراتيک به تقسيمات چهارگانه اين نظريه، آن را به عنوان نظريه هنجاري رسانه ها معرفي کردند. |
كليد واژه: امام خميني، انقلاب اسلامي، آيت اله خامنه اي، رسانه، نظريه هنجاري |
نسخه قابل چاپ |