پاسخ به:بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391 4:19 PM
4 : پژوهشهاي ارتباطي (پژوهش و سنجش) پاييز 1388; 16(3 (پياپي 59)):97-114. |
بررسي فرصت ها و تهديدهاي پادکستينگ براي راديو در ايران از ديدگاه کارشناسان و کارگزاران ارتباطات |
اكبري آزاد مريم*,گيويان عبداله,ميناوند محمدقلي |
مقاله حاضر درصدد بررسي ديدگاه هاي کارشناسان و کارگزاران ارتباطات در خصوص تاثير پادکستينگ، براي راديو در ايران است. اطلاعات لازم براي بررسي فرصت ها و تهديدهاي پادکستينگ، از طريق روش هاي اسنادي و کيفي (گروه هاي کانوني) به دست آمده که طي آن، از سه گروه کارشناسان راديو، کارشناسان رسانه هاي جديد و گردانندگان پادکستينگ در ايران نظرخواهي شده است. همچنين به منظور تجزيه و تحليل داده ها و معنا کردن يافته هاي پژوهش، از همگرايي رسانه اي استفاده شده است. نتايج، نشان دهنده آن است که پادکست مي تواند ظرفيت هاي جديدي را در سه سطح سازماني، فردي و محيطي فراهم کند که مهم ترين آنها ايجاد فضاي رقابتي براي راديو، گسترش و توسعه راديوهاي تخصصي، شکستن انحصار و ايجاد فضاي بحث و گفتگو و نقد و انتقاد در برنامه هاي راديويي، استفاده از امکانات رسانه هاي ديجيتال، استعداديابي، شناخت بهتر مخاطب و معرفي راديو به نسل سوم ناآشنا با راديو است. اما اين فناوري به دليل موانع فني، حقوقي و ... موجود در کشور، دست کم تا زماني که فاقد زيرساخت هاي لازم هستيم، تهديدي براي راديو محسوب نمي شود. |
كليد واژه: پادکست، پادکستينگ، راديو، فضاي مجازي |
نسخه قابل چاپ |