0

بانک مقالات رشته کتابداری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:59 PM

 3 : كتابداري و اطلاع رساني تابستان 1385; 9(2 (مسلسل 34)):53-92.
 
طراحي، آزمون، اجرا و ارزيابي درس سواد اطلاعاتي براي دوره هاي تحصيلات تکميلي
 
نظري مريم*
 
* دانشگاه شفيلد انگلستان
 
 

تاثيرهاي شگرف عصر اطلاعات بر ابعاد مختلف زندگي و روند پر سرعتي که بيش از پيش ادامه دارد؛ انسانها را نيازمند توشه اي از مهارتها و توانمنديهاي نوين نموده است چنانکه با استفاده از اين توانمنديها، امکان موفقيت در اين عصر متغير و متحول فراهم مي شود. اين توانمنديها که با عنوان سواد اطلاعاتي شناخته مي شوند، افراد را قادر مي سازند تا نياز به اطلاعات را تشخيص دهند، و به جايابي، ارزيابي منتقدانه، و استفاده موثر و مسوولانه اطلاعات بپردازند و در واقع با فراگيري نحوه يادگيري به «فراگيراني تمام عمر» تبديل شوند.
هدف از انتشار اين مقاله، ارايه نخستين طرح درس پيشنهادي سواد اطلاعاتي براي دوره هاي تحصيلات تکميلي کشور است که مبتني بر پژوهشي کيفي طراحي شده و بر روي گروهي از دانشجويان دوره هاي تحصيلات تکميلي کشور آزمون، اجرا و ارزيابي شده است؛ با اين قصد که امکان به چالش گذاشتن اين طرح درس و امکان دريافت نظرها و پيشنهادها توسط صاحب نظران مهيا و گامي در راستاي اجراي درس سواد اطلاعاتي در سطوح مختلف آموزشي برداشته شود.
براي تهيه طرح درس سواد اطلاعاتي، مباني نظري سواد اطلاعاتي مورد مطالعه قرار گرفت و روشها و مدلهاي آموزش سواد اطلاعاتي بررسي و طرح درس اوليه سواد اطلاعاتي طراحي شد. براي سنجش سطح توانمنديهاي سواد اطلاعاتي جامعه پژوهش با استفاده از روش تجربي «پيش آزمون ـ پس آزمون» تک گروهي ـ که به روش غيراحتمالي انتخاب شده بودند ـ اجرا شد. مقايسه ميانگين پاسخهاي دو آزمون، ميزان تاثير و سودمندي درس سواد اطلاعاتي را نمايان ساخت و بر اساس آن نخستين ويرايش طرح درس سواد اطلاعاتي براي دوره هاي تحصيلات تکميلي براي اجراي اين درس در سطوح آموزش عالي کشور طراحي گرديد.
يافته ها و نتايج اين پژوهش در قالب جدولها و نمودارهايي ارايه شده اند
.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها