0

بانک مقالات رشته کتابداری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:55 PM

 3 : كتابداري و اطلاع رساني پاييز 1385; 9(3 (مسلسل 35)):11-20.
 
بازنگري به رويکرد کاربر مداري در کتابخانه هاي تخصصي
 
قاسمي علي حسين*
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

آنچه در رابطه با استاندارد کردن کتابخانه ها انجام مي شود، عمدتا به خدمات فني، فضاي فيزيکي و تجهيزات، و محتواي اطلاعاتي (مجموعه) مربوط مي شود. اما با توجه به اين که بسياري از حرفه مندان و صاحب نظران اين حرفه، رويکرد کاربردمداري را در ارايه خدمات کتابخانه اي به ماموريت مداري و مجموعه مداري ترجيح مي دهند، اين شيوه نگاه به استانداردسازي، با رويکرد کاربر مدارانه همخواني ندارد. به بيان ديگر، با وجود ادعاي پايبندي به کاربرمداري، عملا از اين شيوه در جهت ماموريت مداري و مجموعه مداري استفاده مي شود. اين مساله در کتابخانه هاي تخصصي اهميتي افزون تر مي يابد، زيرا قرار است نتيجه فعاليت اين دسته از کتابخانه ها در قالب محصول پژوهش، تجسم يابد و به توليد دانش جديد منجر شود. آموزش کاربران و سوق دادن آنان در جهت تحصيل سواد اطلاعاتي مطابق با حدود هر چه بالاتري از استانداردها، موجب مي شود کتابخانه ها در نيل به اهداف خود و تحقق واقعي رويکرد کاربر مدارانه موفق شوند؛ بويژه آنکه تعاريف جديد سواد اطلاعاتي در آموزشهاي کتابخانه اي ريشه داشته و کتابخانه هاي تخصصي بايد ـ با توجه به شرايط خاص اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي کشور ـ بيش و پيش از استاندارد کردن خدمات فني تجهيزات و فضاي کتابخانه؛ به آموزش سواد اطلاعاتي بر مبناي استانداردها به کاربران خود بپردازند تا بدين ترتيب ضمن استقلال بخشيدن به آنان در کسب اطلاعات و دانش افزايي، موجب کارآمدي بيشتر خدمات کتابخانه هاي تخصصي گردند. بر اين مبنا، کتابخانه ها بايد در درجه اول به ارزيابي کاربران خود بر مبناي استانداردهاي سواد اطلاعاتي و در وهله دوم به طراحي و اجراي برنامه هاي آموزشي بر مبناي اين ارزيابي با هدف ارتقاي سطح سواد اطلاعاتي، بپردازند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها