پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری
شنبه 16 اردیبهشت 1391 7:02 PM
10 : كتابداري و اطلاع رساني تابستان 1386; 10(2 (مسلسل 38)):211-232. |
جامعه اطلاعاتي، شکل گيري و شاخص هاي آن |
زندي روان نرگس* |
* دانشگاه فردوسي مشهد |
در ادبيات جامعه اطلاعاتي، وجود سه رويکرد فکري متفاوت، در تبيين علل و شرايط شکل گيري اين جامعه، قابل تشخيص است: رويکرد بازار ـ محور که تغيير بافت نيروي کار در جوامع صنعتي و تغيير ساختار اقتصادي را عامل شکل گيري جامعه اطلاعاتي مي داند؛ رويکرد فناورانه، عواملي مانند رايانه و فناوري هاي متعلق به آن را به عنوان عامل اصلي دگرگوني اجتماعي اعلام مي دارد؛ در رويکرد سوم، دانش اساس تغيير در شکل توليد از کالا به ارايه خدمات در جوامع فراصنعتي معرفي و اطلاعات، مبناي اصلي شکل گيري جامعه اطلاعاتي شناخته مي شود. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |