پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری
شنبه 16 اردیبهشت 1391 6:54 PM
12 : كتابداري و اطلاع رساني تابستان 1387; 11(2 (مسلسل 42)):245-264. |
واکنشها و تاثيرها: الگوي کاربرد اطلاعات پيوسته براي يادگيري |
هاگز هيلاري* |
با وجود تلفيق سواد اطلاعاتي با برنامه هاي درسي دانشگاه محدوديتهاي واضحي در استفاده دانشجويان از اطلاعات وجود دارد که با نبود تعادل بين مهارتهاي فناوري اطلاعات و رويکردهاي فرعي و با تفاوت در تجارب زباني و فرهنگي، همراه شده است. پيچيدگي استفاده از اطلاعات پيوسته براي يادگيري در شرايط متنوع فرهنگي، فناوريهاي اطلاعاتي و ارتباطي و آموزش عالي، مورد بررسي قرار مي گيرد. اين مقاله الگوي پاسخها و تاثيرهاي کاربرد «اطلاعات پيوسته» در يادگيري را ارايه مي کند که به افزايش آگاهي از پيچيدگي استفاده از اطلاعات پيوسته و پشتيباني توسعه سواد اطلاعاتي کمک مي کند. اين الگو، ترکيبي از الگوهاي رفتار اطلاعاتي و جستجوي اطلاعات، سواد اطلاعاتي، تطبيق بين فرهنگي و «استفاده پيوسته انعکاسي» را ارايه مي کند. رفتارهاي مشارکتي «واکنشهاي شناختي و انفعالي همراه با تاثيرهاي زباني و فرهنگي در يک ساختار پژوهشي که استفاده کامل، پويا و مداوم از اطلاعات پيوسته را نشان مي دهد، به عنوان تجربه استفاده از اطلاعات پيوسته براي يادگيري در نظر گرفته شده است. اين الگو با نشان دادن هم افزايي بين استفاده از اطلاعات بر يادگيري، رويکردهاي انعکاسي به سواد اطلاعاتي را که به چالشهاي يادگيري ناشي از عدم تعادل سواد اطلاعاتي و تنوع زباني و فرهنگي توجه مي کند، گسترش مي دهد. |
كليد واژه: سواد اطلاعاتي، يادگيري، کاربرد اطلاعات، الگوهاي رفتار اطلاع يابي |
نسخه قابل چاپ |