0

بانک مقالات رشته کتابداری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری
شنبه 16 اردیبهشت 1391  6:49 PM

 2 : كتابداري و اطلاع رساني پاييز 1387; 11(3 (مسلسل 43)):29-56.
 
بررسي عوامل موثر بر انگيزه هاي مطالعه در دانش آموزان ابتدايي و راهنمايي
 
دياني محمدحسين,تقي پناهي فاطمه
 
 
 

پژوهش حاضر با هدف بررسي عوامل موثر بر انگيزه هاي مطالعه بر روي 304 نفر از دانش آموزان مقاطع پنجم ابتدايي و سوم راهنمايي شهر مشهد انجام شده است. اين نمونه، به صورت خوشه اي انتخاب شده، و پرسشنامه انگيزه هاي خواندن MRQ در اختيار آنان قرار گرفته است. يافته هاي پژوهش نشان داد دانش آموزان مورد بررسي، کما بيش همه انگيزه هاي خواندن را دارند و ميزان اين انگيزه ها از ضعيف تا متوسط، رتبه گذاري شده است. «رقابت»، «اهميت»، «لذت» و «نمره» از انگيزه هايي بودند که در دانش آموزان مورد بررسي نسبت به بقيه در سطح بالاتري قرار داشتند و انگيزه هاي اجتناب از مطالعه، مطالعه به دلايل اجتماعي، مطالعه به قصد چالش برانگيزي و تکليف، نسبت به بقيه انگيزه ها نمره هاي کمتري را به خود اختصاص دادند. يافته هاي حاصل از آزمون فرضيه هاي پژوهش عبارتند از: بين انگيزه هاي اهميت، شناخت، نمره و رقابت، از لحاظ ميزان برخورداري، تفاوتي معنادار وجود دارد. بين انگيزه هاي لذت و به دلايل اجتماعي بر اساس جنسيت، تفاوتي معنادار وجود دارد. بين انگيزه هاي اثربخشي، چالش برانگيزي، اهميت، شناخته شدن، نمره، اجتماعي و اجتناب بر حسب مقطع تحصيلي، تفاوت معنادار وجود دارد. بين انگيزه هاي اثر بخشي، چالش برانگيزي، کنجکاوي، شناخته شدن، اجتماعي و رقابت با معدل نمره املاي دانش آموزان مورد بررسي در دو سال اخير، رابطه معنادار وجود دارد. همين نتيجه به غير از انگيزه شناخته شدن در مورد معدل نمره فارسي دانش آموزان مورد بررسي، در دو سال اخير ديده مي شود. بين انگيزه هاي اثر بخشي، چالش بر انگيزي، کنجکاوي و تکليف و معدل درسي دانش آموزان مورد بررسي، رابطه معنادار وجود داشت. بين انگيزه هاي چالش برانگيزي، شناخته شدن، نمره و رقابت و عضويت فعال در کتابخانه، رابطه معنادار ديده شد. البته در اين مورد، رابطه بين انگيزه هاي يادشده و عضويت فعال در کتابخانه منفي بود. بين هيچ کدام از انگيزه هاي مختلف مطالعه و ميزان آشنايي دانش آموزان مورد بررسي با اينترنت، رابطه معناداري ديده نشد.

 
كليد واژه: انگيزه هاي مطالعه، انگيزه هاي خواندن، دانش آموزان پنجم ابتدايي، دانش آموزان سوم راهنمايي، مشهد، جنسيت، مقطع تحصيلي، ميزان برخورداري، نمره املا، نمره فارسي، معدل درسي، کتابخانه، اينترنت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها