0

بانک مقالات رشته کتابداری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری
شنبه 16 اردیبهشت 1391  6:48 PM

 1 : كتابداري و اطلاع رساني پاييز 1387; 11(3 (مسلسل 43)):7-28.
 
سنجش درجه هوش هيجاني کتابداران و رتبه‌بندي مولفه‌‌هاي آن (مطالعه موردي: کتابداران شاغل در کتابخانه هاي عمومي شهرستان يزد)
 
شفيعي رودپشتي ميثم,ميرغفوري سيدحبيب اله
 
 
 

امروزه هوش عاطفي، بخش عمده آثار تاليف شده در زمينه مباحث نوين مديريت را به خود اختصاص داده است. اين مفهوم، در مباحث تحقيق مديريت نيز عاملي پراهميت و تاثيرگذار بر مسايلي همچون عملکرد شغلي، خلاقيت شغلي، تعهد حرفه‌اي و امثال آن، شناخته و معرفي شده است. به همين دليل، مطالعات مختلفي در زمينه سنجش و بهبود سطح هوش عاطفي کارکنان انجام شده است. همگام با بسياري از سازمانهاي نوين، کتابخانه‌ها نيز در جوامع امروز، نقش بسيار مهم و حساسي در توسعه اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي در جوامع پيدا کرده‌اند. در اين بين، کتابداران نقش مهمي در ارايه خدمات مفيد به کاربران، ايفا مي‌کنند که به موفقيت کتابخانه‌ها منجر مي‌شود. بنابراين، تحليل و تجزيه هوش عاطفي کتابداران مي تواند کمک مفيدي باشد براي بهبود خدمات کتابخانه‌ها. اين مقاله به بررسي هوش عاطفي کتابداران کتابخانه هاي عمومي شهرستان يزد مي پردازد. پرسشنامه اين تحقيق، با توجه به مدل «لرد و هوگان» طراحي و در بين همه کتابداران توزيع شد؛ سپس با استفاده از ابزارهاي آماري و تکنيک TOPSIS، هوش عاطفي کتابداران، سنجيده و وجوه مختلف آن رتبه‌بندي گرديد. يافته‌هاي اين پژوهش نشان مي‌‌دهد از ميان وجوه مختلف هوش هيجاني، بخشهاي مربوط به برقراري ارتباط و نفوذ در ديگران، قابل اعتماد بودن، تمايل به خدمت‌رساني، به ديگران و تيم‌سازي نسبت به ساير مولفه‌ها به طور قوي‌تري در کتابداران وجود دارد؛ در حالي که مولفه هاي آگاهي سازماني، خود کنترلي، انطباق‌پذيري، همدلي و درک ديگران، به طور ضعيف‌تر و کمتري در آنها ديده مي‌شود. در پايان، پيشنهادهايي براي بهبود ابعاد ضعيف، ارايه شده است.

 
كليد واژه: هوش هيجاني، کتابدار، کتابخانه عمومي، تکنيک TOPSIS
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها