0

بانک مقالات رشته کتابداری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری
شنبه 16 اردیبهشت 1391  6:47 PM

 7 : كتابداري و اطلاع رساني زمستان 1387; 11(4 (مسلسل 44)):155-188.
 
ارزشيابي تحصيلي، نظام نوين آموزش ابتدايي در ايران و جايگاه كتابخانه هاي مدارس در آن: گزارشي از يك پژوهش
 
ميرحسيني ناهيد,پريرخ مهري
 
 
 

در جامعه هاي دانش محور كنوني، نياز افراد براي همگامي با تحولات سريع، تسلط فناوري در تمام امور، دسترسي و استفاده از اطلاعات افزايش يافته است. كسب يادگيري مادام العمر كه از چالشهاي اصلي در توانمند سازي افراد در دسترسي به اطلاعات است، مورد توجه نظام آموزشي در كشورهاي مختلف قرار گرفته است. يكي از هدفهاي عمده اين تغييرات، آموزش مهارتهاي يادگيري مادام العمر به فراگيران است. يكي از هدفهاي طرح ارزشيابي تحصيلي در ايران نيز، به عنوان تحولي در نظام آموزشي ابتدايي، «آموختن چگونه آموختن» و تقويت مهارتهاي «يادگيري مادام العمر» در دانش آموزان است. مساله اصلي پژوهش، آگاهي از اين واقعيت است كه آيا طرح توانمندي تحقق هدف نظام آموزشي يعني پرورش مهارتهاي يادگيري مادام العمر را دارد و آيا براي كتابخانه مدرسه كه زير ساخت لازم براي چنين آموزشي را فراهم مي كند، جايگاهي در طرح در نظر گرفته شده است؟
اين پژوهش با روش پيمايشي انجام شد. براي گردآوري اطلاعات از نظرسنجي و تحليل محتواي متون و اسناد مرتبط با طرح و واقعيت نمايي استفاده گرديد. ابزارهاي گردآوري اطلاعات، پرسشنامه و سياهه وارسي مي باشند. جامعه مورد پژوهش را 81 معلم، مديران 29 مدرسه مجري طرح در خراسان رضوي و كتابخانه هاي اين مدارس تشكيل مي دهد. يافته هاي پژوهش نشان داد گر چه در طرح جايگاه خاصي براي كتابخانه در نظر گرفته نشده است، ولي از ديدگاه مديران و معلمان، وجود كتابخانه و استفاده از منابع غير درسي براي پيشبرد آموزش ضروري است. همچنين، نتايج مقايسه وضعيت كتابخانه هاي مدارس با استانداردهاي جهاني نشان داد اين كتابخانه ها به دليل نداشتن شرايط لازم نمي توانند به تحقق هدفهاي طرح در نظام آموزشي كمك كنند. تفاوت زياد ميان نگرش و عملكرد مديران و معلمان مشخص مي كند كه آنها شناخت لازم در مورد هدفهاي طرح و چگونگي اجراي آن را ندارند. بنابراين، مي توان نتيجه گرفت كه طرح توانمندي لازم براي پرورش مهارتهاي يادگيري مادام العمر در دانش آموزان را ندارد. يافته ها و پيشنهادهاي اين پژوهش، رهنمودهايي را براي تجديد نظر، تصميم گيري و برنامه ريزي براي اجراي موفق طرح در اختيار برنامه ريزان و تصميم گيران قرار مي دهد.

 
كليد واژه: ارزشيابي توصيفي، كتابخانه هاي مدارس، يادگيري مادام العمر، تحولات آموزشي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها