پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری
شنبه 16 اردیبهشت 1391 6:44 PM
9 : كتابداري و اطلاع رساني بهار 1387; 11(1 (مسلسل 41)):185-214. |
مروري بر بازاريابي کتاب در ايران و جهان با تاکيد بر بازاريابي کتاب کودک |
مكتبي فرد ليلا* |
* دانشگاه شهيد چمران اهواز |
در ادبيات بازرگاني امروز دنيا، بازاريابي به معني کليه تلاشهايي است که يک کارآفرين اقتصادي براي طراحي، توليد، توزيع يا فروش کالا و خدمت به مصرف کننده نهايي و جلب رضايت او متحمل مي شود. امروزه در کنار فروش و عرضه کالاهاي سنتي و مواد طبيعي و مصرفي، کالاها و خدمات فرهنگي نيز جايگاه اقتصادي ويژه اي دارند و ناشران به عنوان توليدکنندگان يکي از شاخص ترين اقلام فرهنگي يعني کتاب، به استفاده از روشهاي بازاريابي نياز دارند. بازاريابي از دو نظام کلي پيروي مي کند: محصول گرا و بازارگرا. با توجه به تمرکز نظام بازارگرا بر مصرفکننده و نيازهاي او و خصوصيات کتاب به عنوان يک کالاي فرهنگي، استفاده از نظام بازارگرا براي بازاريابي کتاب توصيه مي شود. بازاريابي کتاب به شيوه هاي گوناگوني قابل اجراست. برگزاري نمايشگاه هاي کتاب، نوآوري در اداره کتابفروشي ها و استفاده از فناوري هاي جديد براي فروش کتاب، آگهي هاي تجاري، توزيع هداياي تبليغاتي، انتشار دوره اي فهرست انتشارات توسط ناشران، نقد و بررسي کتابها در مطبوعات، وبلاگ ها، کتابخانه هاي عمومي و ساير مراکز فرهنگي، توجه بيشتر به وضعيت ظاهري کتاب، برگزاري جشن رونمايي کتاب، چاپ پوستر، اقتباسهاي ادبي و... از جمله روشها و فعاليتهايي است که به رونق بازاريابي کتاب در ايران کمک مي نمايد. بر اساس نمونه هاي موجود، اعمال برخي از اين روشها در ميان ناشران کودک، شايع تر از ناشران بزرگسال بوده است. در عين حال، بسياري از ناشران ايراني تمايلي به سرمايه گذاري و فعاليت گسترده در حوزه بازاريابي کتاب ندارند، زيرا هزينه هاي مترتب بر اين نوع فعاليتها را بيشتر از ميزان سودي که به تجارت آنها باز مي گرداند، مي دانند. |
كليد واژه: اقتصاد نشر، تجارت کتاب، بازاريابي کتاب، بازاريابي کتاب- روشها، ناشران، ناشران کودک و نوجوان |
نسخه قابل چاپ |