پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391 6:50 PM
3 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) تابستان 1388; 15(2 (پياپي 57)):49-75. |
مقدمه اي بر اخلاق حرفه اي در كتابداري و اطلاع رساني (با تاكيد بر دو مولفه نظريه و آموزش) |
ريسمان باف امير* |
* كتابخانه و مركز اطلاع رساني، سازمان آب و برق خوزستان |
گرچه هيچ حرفه مندي نيست كه بي نياز از يك نظام اخلاقي باشد؛ اما چنين امري در حرفه هاي خدمت مداري چون كتابداري و اطلاع رساني، نمودي مضاعف دارد. با اين حال، كمبود برنامه هاي آموزشي در زمينه آموزش اخلاق حرفه اي به كتابداران محسوس است. از ديدگاه اين نوشتار، تدوين اخلاق حرفه اي فراتر از نوشتن دستوريِ مجموعه اي از بايدها و نبايدهاست. هر بايد و نبايدي كه مبناي فلسفي مستدل نداشته باشد، در حد دستوري فرمايشي باقي خواهد ماند. بر اين اساس، نگارنده، نظريه اي تحت عنوان «نظريه كاركرد تعادلي كتابخانه ها» را به عنوان سنگ بنايي براي تدوين و نيز آموزش اخلاق حرفه اي كتابداران و اطلاع رسانان پيشنهاد داده است. |
كليد واژه: اخلاق، اخلاق حرفه اي كتابداران و اطلاع رسانان، نظريه كاركرد تعادلي كتابخانه ها، آموزش كتابداري و اطلاع رساني |
نسخه قابل چاپ |