پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391 6:44 PM
7 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) بهار 1389; 16(1 (پياپي 60)):127-141. |
|
بررسي ميزان رضايت شغلي مديران کتابخانه هاي عمومي وابسته به نهاد کتابخانه هاي عمومي کشور در مراکز استان ها |
|
اشرفي ريزي حسن*,كاظم پور زهرا |
|
* گروه كتابداري و اطلاع رساني، دانشگاه علوم پزشكي اصفهان |
|
هدف: تعيين ميزان رضايت شغلي مديران در کتابخانه هاي عمومي وابسته به نهاد کتابخانه هاي عمومي کشور در مراکز استان ها مي باشد.
روش: روش پژوهش، پيمايشي و ابزار مورد استفاده، پرسشنامه محقق ساخته و جامعه آماري، همه مديران کتابخانه هاي عمومي در مراکز استان ها به تعداد 189 نفر است.
يافته ها: بر اساس يافته هاي پژوهش، ميانگين رضايت شغلي مديران کتابخانه هاي عمومي 81.54 (حد مطلوب135-) است. اما با توجه به اينکه متوسط ميانگين رضايت شغلي در اين پژوهش 81 مي باشد، رضايت شغلي مديران مورد مطالعه از حد متوسط اندکي بالاتر است. ميانگين رضايت شغلي در ابعاد امکانات مادي و رفاهي شغل با ميانگين 8.47 (متوسط ميانگين12-)، خودشکوفايي با ميانگين 14.80 (متوسط ميانگين18-) و ماهيت شغلي با ميانگين 20.94 (متوسط ميانگين21-) پايين تر از حد متوسط، و ميانگين رضايت شغلي در ابعاد رفتار مديران ارشد با ميانگين 15.41 (متوسط ميانگين12-)، روابط متقابل با ميانگين 11.55 (متوسط ميانگين9-) و ثبات شغلي با ميانگين 9.44 (متوسط ميانگين9-) بالاتر از حد متوسط است. فرضيه 1 مبني بر اين که رضايت شغلي مديران از بعد امکانات مادي و رفاهي شغل به نحو معني داري کمتر از ابعاد ديگر است، تاييد شد اما فرضيه 2 مبني بر وجود تفاوت معني دار بين ميانگين رضايت شغلي کتابداران بر حسب رشته تحصيلي مورد تاييد قرار نگرفت.
اصالت/ارزش: اين پژوهش براي آگاهي از رضايت شغلي مديران در کتابخانه هاي عمومي است، همچنين مسايل اساسي را در رشته کتابداري و اطلاع رساني مطرح مي کند که نياز به پژوهش هاي عميق تر را مي طلبد.
|
|
كليد واژه: رضايت شغلي، مديران، کتابخانه هاي عمومي، نهاد کتابخانه هاي عمومي کشور |
|
|
نسخه قابل چاپ
|