0

بانک مقالات رشته کتابداری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:42 PM

 6 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) تابستان 1389; 16(2 (پياپي 61)):115-137.
 
بررسي سواد اطلاعاتي دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه بر اساس مدل شش مهارت بزرگ آيزنبرگ و برکويتز
 
پندپذير معصومه*,چشمه سهرابي مظفر
 
* دانشگاه آزاد همدان
 
 

هدف: هدف اصلي اين پژوهش، مشخص نمودن سطح سواد اطلاعاتي دانشجويان دوره تحصيلات تکميلي دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه است.
روش: اين پژوهش به روش پيمايشي- توصيفي و با کمک پرسشنامه انجام گرفته است و جامعه آماري آن را 181 نفر از دانشجويان دوره تحصيلات تکميلي (شامل 158 دانشجوي دوره دستياري تخصصي و 23 دانشجوي دوره کارشناسي ارشد) تشکيل مي دهد
.
يافته ها: نتايج بررسي نشان مي دهد که مهارت جامعه پژوهش در درک درست نياز اطلاعاتي با ميانگين نمره
3.60، در راهبردهاي جست وجوي اطلاعات با ميانگين نمره 3.69، در مکان يابي و دستيابي به اطلاعات با ميانگين نمره 3.12، در استفاده از اطلاعات با ميانگين 3.43، در ترکيب اطلاعات جديد با دانسته هاي قبلي خود با ميانگين 3.29، از لحاظ ارزيابي نتيجه فرآيند جست وجو در رابطه با رفع نياز اطلاعاتي شان با ميانگين 3.09 در حد مطلوبي مي باشند. در نهايت، نتايج کلي پژوهش وضعيت سواد اطلاعاتي دانشجويان دوره تحصيلات تکميلي دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه را با ميانگين 3.37 بالاتر از حد متوسط نشان مي دهد.
اصالت/ارزش: اين مقاله با تکيه بر مدل شش مهارت بزرگ آيزنبرگ و برکويتز به شناسايي توانمندي هاي سواد اطلاعاتي دانشجويان تحصيلات تکميلي پرداخته است. و بر مبناي اين مدل سعي در کشف و بررسي اين که آيا دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه مجهز به اين مهارت ها هستند و آيا نياز به کسب اين توانايي ها را در خود احساس مي کنند اين مطالعه انجام شده است
.

 
كليد واژه: سواد اطلاعاتي، دانشجويان تحصيلات تکميلي، دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه، مدل شش مهارت بزرگ آيزنبرگ و برکويتز
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها