پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391 6:40 PM
4 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) تابستان 1389; 16(2 (پياپي 61)):71-94. |
|
بررسي تناسب حوزه نشر کتب ديني با انتظارات افراد در سطح شهر قم |
|
نجفي محمدجواد,كريمي رضا* |
|
* گروه کتابداري و اطلاع رساني، دانشگاه قم |
|
هدف: هدف از اين پژوهش، بررسي تناسب حوزه نشر کتب ديني با انتظارات افراد در سطح جامعه است.
روش: روش مورد استفاده در اين پژوهش، پيمايشي است. جهت گردآوري داده ها با استفاده از پرسشنامه، ديدگاه هاي 807 نفر از مراجعان به کتابخانه ها و کتابفروشي ها جمع آوري شده است.
يافته ها: يافته ها نشان داد كه اولويت اول انتخاب 55.5 درصد از پاسخگويان کتاب هايي با موضوع عقيدتي و ديني اختصاص بوده است48.7 درصد از جامعه پژوهش بيش از نصف مطالعات خود را در حوزه کتاب هاي ديني و عقيدتي ابراز كردند. بيشترين مکان هاي دسترسي افراد به کتب ديني از کتابفروشي با 50.4 درصد و کتابخانه با 32.1 درصد بود. ميزان استفاده از اينترنت در تمامي سطوح تحصيلات پايين و ميزان استفاده از کتابفروشي ها در تمامي سطوح تحصيلات بالا ارزيابي شد. اکثريت پاسخ دهندگان با 87.6 درصد تاکيد کرده اندکه مهمترين مشخصه ظاهري کتاب، عنوان کتاب مي باشد. 90.8درصد از جامعه آماري نام نويسنده و مترجم را مهمترين عامل نشر کتابهاي ديني دانستند. همچنين کتاب هاي استاد مرتضي مطهري، شخصيت هاي مذهبي، ايمه، مسايل اعتقادي، حديثي و ادعيه جز اثرگذارترين موضوعات معرفي شدند. از نظر مخاطبان تکراري بودن، مستند نبودن، واژه هاي گنگ عربي و متناسب نبودن با نياز کاربر مهمترين دلايل ضعف کتاب هاي ديني است. از ديدگاه پاسخگويان مهمترين راهکارهاي تبليغ کتب ديني، تبليغ از طريق رسانه، کاهش قيمت، متناسب سازي با نياز روز و افزايش کتابخانه هاي عمومي و رايگان مي باشد. مهمترين انتظارات پاسخگويان از کتاب هاي ديني شامل آشنايي با سرگذشت بزرگان دين، آشنايي با مهمترين موضوعات دين اسلام، مفاهيم ارزشمند نهج البلاغه و نهضت کربلا بود. مهمترين انتظارات پاسخگويان از کتب ديني عبارت از پاسخگويي به سوالات مخاطب، آشنايي با مسايل ظريف ديني، بر شمردن شرايط انسان کامل در جهان امروز، توانايي زدودن ابهامات ديني براي نوجوانان و جوانان اظهار شد.
اصالت/ارزش: با توجه به اينکه کتاب هاي ديني بالاترين درصد انتشار را به خود اختصاص داده اند، لازم است با برنامه ريزي دقيق نسبت به مخاطب کتاب هاي ديني و نيازهاي آن ها شناخت کافي داشته باشيم. پژوهش حاضر با بررسي نظرات پاسخ گويان، مي تواند به دست اندرکاران نشر کتب مذهبي در برنامه ريزي بهتر مولفه هاي نشر کمک كند.
|
|
كليد واژه: نشر و انتشار، کتب ديني، انتظارات جامعه، استان قم |
|
|
نسخه قابل چاپ
|